| Motorowe / Formuła 1

"Zaakceptowałem jego śmierć". Wspomnienie Rolanda Ratzenbergera i Ayrtona Senny

Roland Ratzenberger i Ayrton Senna (fot. SuttonImages/Getty)
Roland Ratzenberger i Ayrton Senna (fot. SuttonImages/Getty)
Roksana Ćwik

Imola 1994. Czarny weekend w Formule 1, podczas którego zginęło dwóch kierowców Formuły 1, w tym trzykrotny mistrz świata, Ayrton Senna. Pomimo upływu 31 lat, wiele osób nadal nie potrafi pogodzić z tym, co się wówczas stało na włoskim torze.

DALSZĄ CZĘŚĆ PRZECZYTASZ POD REKLAMĄ
Polak pracuje dla McLarena w F1. "Mają fabrykę jak z sci-fi"

Czytaj też

Patryk Sokołowski (po lewej) z pucharem za 3. miejsce Carlosa Sainza Jr. w Grand Prix Brazylii (fot. archiwum prywatne/ McLaren)

Polak pracuje dla McLarena w F1. "Mają fabrykę jak z sci-fi"

O swoich wspomnieniach z tego weekendu opowiedzieli TVPSPORT.PL ludzie podróżujący od kilkudziesięciu lat na niemal każdy wyścig królowej sportów motorowych – dziennikarz Joe Saward oraz fotograf Mark Sutton, a także włoski kierowca Andrea Montermini, który zastąpił tragicznie zmarłego Ratzenbergera.

Ojciec Ratzenbergera zaakceptował śmierć syna, o czy powiedział mediom dopiero wiele lat po tragicznej śmierci syna. Sutton – autor wielu kultowych zdjęć z wyścigów F1 – mieszkał niedaleko i śledził niemal całą jego karierę, natomiast Saward – wieloletni i szanowany dziennikarz Formuły 1 przyznał, że nie pamięta, kiedy po raz pierwszy poznał kierowcę, ale zapamiętał, jak bardzo wszechstronny i inteligentny był to człowiek.

Pierwszy akt tragedii, piątek

Wszystko zaczęło się 29 kwietnia, podczas pierwszej sesji kwalifikacyjnej przed Grand Prix San Marino. Jordan, prowadzony przez brazylijskiego kierowcę Rubensa Barrichello, wyleciał z toru w zakręcie Variante Bassa i przy prędkości ponad 220 km/h uderzył w wysoki krawężnik, co podbiło samochód. Brazylijczyk, który był już wówczas tylko pasażerem w swoim bolidzie, wbił się w barierę z opon oraz siatkę, kilkukrotnie koziołkując. Kiedy samochód z Rubensem w środku w końcu się zatrzymał, cały świat wstrzymał oddech.



Znajdujący się na boku bolid został dość nieostrożnie postawiony na koła przez porządkowych, a lekarze od razu rozpoczęli akcję ratunkową. Jak się później okazało, Barrichello złamał tylko nos i stracił przytomność. Mało jednak brakowało do tragedii – gdyby nie błyskawiczna pomoc nieżyjącego już profesora Sida Watkinsa, głównego lekarza i delegata medycznego FIA, Brazylijczyk udusiłby się własnym językiem. Kierowca Jordana przeżył przeciążenie o wartości około 90 G i już następnego dnia pojawił się na torze, ale tylko w charakterze widza. Jak przyznał później w wywiadzie dla rodzimej telewizji Globo, doktor Watkins powiedział mu, że przez sześć minut nie żył i był już po drugiej stronie.



Jednym z uczestników feralnego weekendu był późniejszy mistrz świata Damon Hill. Dopiero dziesięć lat po wydarzeniach z Imoli przyznał, że piątkowy wypadek Barrichello nie wzbudził w nim niepokoju.

Otrzepaliśmy się i przystąpiliśmy do kwalifikacji, pewni tego, że nasze samochody są mocne jak czołgi. Można nami wstrząsnąć, ale nie złamać czy zranić – wspominał.

Zupełnie inaczej incydent odebrał Ayrton Senna. Brazylijczyk natychmiast udał się do szpitala, gdzie przebywał jego rodak, a podczas odprawy z kierowcami powiedział rywalom: – Te samochody są niebezpieczne. Musimy coś zrobić!

Polak pracuje dla McLarena w F1. "Mają fabrykę jak z sci-fi"

Czytaj też

Patryk Sokołowski (po lewej) z pucharem za 3. miejsce Carlosa Sainza Jr. w Grand Prix Brazylii (fot. archiwum prywatne/ McLaren)

Polak pracuje dla McLarena w F1. "Mają fabrykę jak z sci-fi"

Jak przyznał Heinz-Harald Frentzen, najlepszy kolega Rolanda Ratzenbergera, Senna podczas odprawy i po wygłoszonych słowach "siedział ze smutnymi oczami, które patrzyły gdzieś w pustkę". O tym, że ówczesne samochody mogą być niebezpieczne, przyznał w rozmowie Andrea Montermini, włoski kierowca wyścigowy, który zastąpił tragicznie zmarłego kierowcę zespołu Simtek.

Kiedy otrzymałem telefon od zespołu Simtek, żeby zastąpić Rolanda, wskoczyć do samochodu Formuły 1 i zadebiutować w Barcelonie, miałem mieszane odczucia. Z jednej strony cieszyłem się ze startów w Formule 1, ale z drugiej bardzo obawiałem się bezpieczeństwa samochodu. Zbyt wiele rzeczy i zbyt wiele wypadków działo się naraz, ale byłem chyba za młody, aby mnie to powstrzymało – powiedział. Pierwsze dni w zespole były dla Włocha dziwne i nietypowe.

Tak, z pewnością były to dziwne chwile. Nie wyobrażałem sobie, że mój pierwszy start w F1 nadejdzie w takich okolicznościach. Starałem się wykonywać swoją pracę i podchodzić do niej normalnie, ale to nie było możliwe.

Pierwszym słowem był "samochód"

Roland Ratzenberger. Po raz pierwszy świat usłyszał o nim w 1986 roku, kiedy wygrał prestiżowy Festiwal Formuły Ford, na torze Brands Hatch. Otworzyło to Austriakowi drzwi do Europejskiej Formuły 3 i wyścigów samochodów turystycznych. Bardzo szybko stał się popularny w Wielkiej Brytanii, później przeniósł się do Japonii, gdzie startował w Formule 3000 i poznał Heinza-Haralda Frentzena, który był jego najlepszym przyjacielem. Jak wspomina ojciec Rolanda Rudolf, wyścigi były tym, czym jego syn żył całym sobą.

Wyścigi samochodowe tak bardzo wypełniały każdy dzień Rolanda, że normalny mężczyzna potrzebowałby około 70 lat, żeby zrobić tyle, ile on zrobił. Miał długie i spełnione życie, ale w innej niż pańska czy moja skali czasowej – tak o swoim synu mówił ojciec Ratzenbergera. Rodzice kierowcy Simtek nie byli zachwyceni faktem, że ich syn chce być kierowcą wyścigowym. Nie byli wstanie go wspierać finansowo, ale nie bali się nigdy o jego bezpieczeństwo.

Roland Ratzenberger na początku kariery, w samochodzie Formuły Ford (fot. SuttonImages)
Roland Ratzenberger na początku kariery, w samochodzie Formuły Ford (fot. SuttonImages)
Smutne urodziny. Schumacher schowany przed światem

Czytaj też

Michael Schumacher to siedmiokrotny mistrz Formuły 1 (fot. Getty Images)

Smutne urodziny. Schumacher schowany przed światem

Od małego uwielbiał patrzeć przez okna na jeżdżące samochody, a kiedy tylko niedaleko ich domu otworzono tor Salzburgring, jako 9-latek spędzał każdą wolną chwilę przy płocie, obserwując wyścigówki na torze. Jakiś czas później oznajmił rodzicom, że zostanie kierowcą wyścigowym.

– Jego pierwszym słowem był "samochód" – wspomina Rudolf Ratzenberger. – Nie byliśmy szczególnie zadowoleni z jego wyboru. Nie mogliśmy wspierać go finansowo i martwiliśmy się, że będzie mieć mało przyzwoitą przyszłość. Oczywiście znaliśmy ryzyko, ale nigdy nie baliśmy się o jego bezpieczeństwo. Wyścigi były dla nas odległym światem. Oczywiście sukcesy Jochena Rindta i Nikiego Laudy pozwoliły mi poznać Formułę 1, ale nigdy nie byłem fanem sportów motorowych. Roland sam załapał bakcyla. Wciąż pamiętam, jak na ścianie jego sypialni wisiał plakat przedstawiający Rindta.

Smutne urodziny. Schumacher schowany przed światem

Czytaj też

Michael Schumacher to siedmiokrotny mistrz Formuły 1 (fot. Getty Images)

Smutne urodziny. Schumacher schowany przed światem

Ratzenberger czuł dumę z reprezentowania Austrii na arenie międzynarodowej (fot. SuttonImages)
Ratzenberger czuł dumę z reprezentowania Austrii na arenie międzynarodowej (fot. SuttonImages)
"Wieźli do nas Kubicę. Nie byli pewni, czy przyjedzie żywy"

Czytaj też

6 lutego 2021 roku minęło 10 lat od wypadku w Ronde di Andora, w którym uczestniczył Robert Kubica (fot. Getty/PAP/EPA)

"Wieźli do nas Kubicę. Nie byli pewni, czy przyjedzie żywy"

Choć nie pochodził z wyścigowej rodziny i nie mógł liczyć na wsparcie finansowe z jej strony, Roland dzięki swojemu talentowi znakomicie sobie radził i po przeprowadzce do Wielkiej Brytanii bardzo szybko znalazł pierwszych sponsorów. To właśnie przy okazji jednej z sesji zdjęciowej poznał go fotograf Mark Sutton, który tak wspomina ten dzień w rozmowie dla TVPSPORT.PL.

Poznałem Rolanda w 1985 roku, kiedy startował w Formula Ford Festival na torze Brands Hatch. Tego roku robiłem mu również sesję dla producenta nauszników Bilsom – dał mi je po wszystkim i nadal je mam. Zrobiłem mu sesję na szkolnym boisku tuż obok mojego biura w Towcester. Nadal mam te zdjęcia i jest to wspaniałe wspomnienie.

Oprócz naklejek sponsorskich, Roland niemal od samego początku swoich startów naklejał na samochodach wizerunek szczura. W jednym z brytyjskich programów dla dzieci występowała bowiem kukiełka szczura o tym samym imieniu (Roland Rat Superstar). To zabawne skojarzenie było jednym z elementów, jakie zapewniły mu popularność na Wyspach. Sam zawodnik nawet pojawił się w jednym z odcinków.



Roland był świetnym kolegą, mieszkał nieopodal, w miejscowości Blakesley i często przychodził do biura – wspomina Sutton. Oczywiście zaczynał od Formuły Ford, potem przyszły Formuła 3, Brytyjska Formuła 3000, a około 1990 roku oglądałem go w samochodach turystycznych, kiedy to fotografowałem wyścig na Monzy, a on ścigał się dla BMW. Potem widzieliśmy się wiele razy w Le Mans, gdzie ścigał się w latach 1985-1994 dla Toyoty, a następnie przeniósł się do Japonii, gdzie zdobył swoją popularność.

To właśnie starty w Japonii pozwoliły Rolandowi znaleźć ważnego sponsora, dzięki czemu mógłby zadebiutować w Formule 1 już w 1991 roku dla zespołu Jordan-Ford. Po drodze wystąpiły jednak problemy, przez które na swoją szansę musiał pracować jeszcze przez trzy lata.

Jego wielka szansa przyszła wraz z zespołem Simtek, gdy uzbierał dość pieniędzy, aby wystartować dla nich w 1994 roku – dodaje Sutton. – Robiliśmy dla nich oficjalne zdjęcia, fotografowaliśmy na prezentacji i w fabryce. Znaliśmy dość dobrze założyciela i szefa zespołu NickaWirtha, który od około 1988 roku również mieszkał niedaleko, w Whittlebury. Robiłem Rolandowi zdjęcia podczas prezentacji, a potem podczas testów na Imoli. Zawsze będę pamiętać jego uśmiech, który mu towarzyszył. Był bardzo pogodnym człowiekiem, z którym świetnie się dogadywaliśmy. Nie brał na swoje barki całego świata, a jedynie cieszył się motorsportem i startami w Formule 1, co było jego życiowym celem, jak każdego kierowcy wyścigowego. Dokonał tego, był z tego dumny i chciał celebrować fakt dotarcia do F1. To wielka tragedia, co wydarzyło się 30 kwietnia na Imoli.

"Wieźli do nas Kubicę. Nie byli pewni, czy przyjedzie żywy"

Czytaj też

6 lutego 2021 roku minęło 10 lat od wypadku w Ronde di Andora, w którym uczestniczył Robert Kubica (fot. Getty/PAP/EPA)

"Wieźli do nas Kubicę. Nie byli pewni, czy przyjedzie żywy"

Roland Ratzenberger zadebiutował w Formule 1 reprezentując nowy w stawce zespół Simtek (fot. SuttonImages)
Roland Ratzenberger zadebiutował w Formule 1 reprezentując nowy w stawce zespół Simtek (fot. SuttonImages)
Wałbrzych z pomnikiem... Senny? "Oddawał miliony"

Czytaj też

Pomnik Ayrtona Senny stanie w Wałbrzychu na ulicy... jego imienia (fot. Getty Images/Jerzy Mazur)

Wałbrzych z pomnikiem... Senny? "Oddawał miliony"

W bardzo podobny sposób na temat austriackiego zawodnika wypowiedział się pracujący od kilkudziesięciu lat w padoku F1 dziennikarz Joe Saward:

Nie pamiętam, kiedy poznałem Rolanda, ale prawdopodobnie był to rok 1985 lub 1986, kiedy jeździł w samochodach turystycznych dla zespołu Schnitzer BMW. Cudowny, inteligentny człowiek. Nie zawsze rozmawialiśmy o wyścigach, ponieważ był bardzo wszechstronną postacią, która potrafiła dyskutować na wiele tematów. Dzień przed jego śmiercią długo rozmawialiśmy o Bośni, w której wówczas sporo się działo i pamiętam, jak mówił, że to poważna sprawa, a wyścigi to tylko wyścigi. Wszyscy byliśmy bardzo szczęśliwi, że dostał szansę w Formule 1, ponieważ było to dość nieoczekiwane. Jego śmierć była bardzo smutna.

Akt drugi, uszkodzone skrzydło i feralny wypadek

Kwalifikacje na torze Imola trwały w najlepsze. Na swoim drugim okrążeniu Ratzenberger wyjechał na pobocze w szykanie Acque Minerali, ale szybko powrócił na tor i kontynuował jazdę. Jak pokazały później zapisy z telemetrii, Austriak wykonał kilka szybkich ruchów kierownicą, aby oczyścić opony i sprawdzić, czy auto nadal jedzie prosto. Zadowolony z wyniku tej szybkiej kontroli nie zjechał do alei serwisowej i rozpoczął kolejne szybkie okrążenie, nieświadomy tego, że przednie skrzydło się poluzowało. Nagle, przy prędkości 314 km/h, urwało się z mocowań i wpadło pod przednie koła. Austriak stracił kontrolę nad swoim samochodem i kierował się prosto na ścianę w zakręcie Villeneuve. Pomimo trwającej kilkanaście minut akcji reanimacyjnej, którą obserwował cały świat, Rolanda nie udało się uratować. Oficjalnie, kierowca Simteka zmarł w szpitalu, a powodem śmierci były rozległe urazy czaszki.

Kiedy zobaczyłem jego głowę, wiedziałem, że to koniec – ojciec Rolanda widział śmierć swojego syna w telewizji, będąc w swoim domu w Salzburgu.

Rudolf Ratzenberger dopiero kilkadziesiąt lat później, w rozmowie z niemieckim "Auto Bildem" przyznał, że w końcu zaakceptował śmierć syna i wszystko to, co stało się podczas piątkowych kwalifikacji przed Grand Prix San Marino.

Zaakceptowałem to, co się stało. Z perspektywy czasu często myślimy z żoną: a co by było, gdyby Roland został sparaliżowany? Kiedy myślimy o strasznym losie Michaela Schumachera i że to mogło się przydarzyć Rolandowi, może można sobie wyobrazić coś gorszego. Chociaż najgorszą rzeczą, jaka może ci si przydarzyć, to utrata życia, ale dla rodziców myślę, że są nawet gorsze scenariusze niż nagła śmierć i pewność, że to już koniec.

Dla Austriaka to był pierwszy sezon w Formule 1. Wymarzony, wyśniony, wyczekany od wielu lat sezon i debiut, który miał udowodnić wszystkim, że jego sukcesy w Japonii nie były przypadkiem. Niestety, Roland był pierwszym kierowcą od 1982 roku, który zginął na torze podczas weekendu wyścigowego.

Wałbrzych z pomnikiem... Senny? "Oddawał miliony"

Czytaj też

Pomnik Ayrtona Senny stanie w Wałbrzychu na ulicy... jego imienia (fot. Getty Images/Jerzy Mazur)

Wałbrzych z pomnikiem... Senny? "Oddawał miliony"

Uśmiechnięty i czerpiący radość ze sportu – takiego zapamiętali Rolanda koledzy z padoku (fot. SuttonImages)
Uśmiechnięty i czerpiący radość ze sportu – takiego zapamiętali Rolanda koledzy z padoku (fot. SuttonImages)

Postać Rolanda jest upamiętniana za każdym razem, kiedy Formuła 1 pojawia się na torze Imola. Jak przyznał Sutton, 20. rocznica tego straszliwego wypadku była wyjątkowa:

20. rocznicę uczciliśmy na Imoli, gdzie pojawili się rodzice Rolanda. Poszliśmy na zakręt Villeneuve i mieliśmy minutę ciszy. To był bardzo poruszający moment. Jego rodzice to wspaniali ludzie i oczywiście bardzo im brakuje Rolanda.

Jednym z kierowców, który przejeżdżał obok wypadku Rolanda był Ayrton Senna, co zarejestrowały kamery telewizyjne. Po tym, jak Brazylijczyk dowiedział się o śmierci swojego kolegi z toru, chciał uczcić jego pamięć w wyjątkowy i szczególny sposób. Kierowca Williamsa zabrał ze sobą do samochodu austriacką flagę, którą miał pokazać po zakończeniu niedzielnej rywalizacji. Niestety, nie było mu to dane.

Zobacz też
GP Belgii 2025: kiedy i o której kolejny wyścig F1?
GP Belgii 2025 – kiedy wyścig F1 na torze Spa-Francorchamps? (fot. Getty)

GP Belgii 2025: kiedy i o której kolejny wyścig F1?

| Motorowe / Formuła 1 
Legenda F1 kończy karierę
Jenson Button (fot. Getty Images)

Legenda F1 kończy karierę

| Motorowe / Formuła 1 
Szok w Red Bull Racing! Kluczowa postać zwolniona
Christian Horner i Max Verstappen (fot. Getty Images)

Szok w Red Bull Racing! Kluczowa postać zwolniona

| Motorowe / Formuła 1 
Kiedy kolejny wyścig Formuły 1? Sprawdź terminarz sezonu 2025
Terminarz wyścigów F1 na 2025 rok. Kiedy wyścigi Formuły 1? Sprawdź kalendarz

Kiedy kolejny wyścig Formuły 1? Sprawdź terminarz sezonu 2025

| Motorowe / Formuła 1 
Norris blisko Piastriego! Sprawdź klasyfikację generalną F1
F1: klasyfikacja generalna Formuły 1 w sezonie 2025 [AKTUALIZACJA]

Norris blisko Piastriego! Sprawdź klasyfikację generalną F1

| Motorowe / Formuła 1 
Niemiec bohaterem Silverstone! Czekał na podium... 239 wyścigów
Nico Huelkenberg zapisał się w historii F1 podczas GP Wielkiej Brytanii 2025 (fot. Getty Images)

Niemiec bohaterem Silverstone! Czekał na podium... 239 wyścigów

| Motorowe / Formuła 1 
Verstappen z pole position w GP Wielkiej Brytanii. O której wyścig?
Oscar Piastri (fot. Getty Images)

Verstappen z pole position w GP Wielkiej Brytanii. O której wyścig?

| Motorowe / Formuła 1 
Walka o mistrzostwo F1 trwa. Verstappen goni faworyta
Max Verstappen (fot. Getty Images)

Walka o mistrzostwo F1 trwa. Verstappen goni faworyta

| Motorowe / Formuła 1 
Max Verstappen komentuje spekulacje nt. zmiany zespołu
Max Verstappen (fot. Getty Images)

Max Verstappen komentuje spekulacje nt. zmiany zespołu

| Motorowe / Formuła 1 
Surowa kara za wyeliminowanie faworyta w F1
Kimi Antonelli (fot. Getty Images)

Surowa kara za wyeliminowanie faworyta w F1

| Motorowe / Formuła 1 
wyniki
terminarz
tabela
Wyniki
25 lipca 2025
Formuła 1
Grand Prix Belgii - Kwalifikacje do sprintu

1

Oscar Piastri
Oscar Piastri

+

2

Max Verstappen
Max Verstappen

++0.477

3

Lando Norris
Lando Norris

++0.618

4

Charles Leclerc
Charles Leclerc

++0.768

5

Esteban Ocon
Esteban Ocon

++1.055

6

Carlos Sainz
Carlos Sainz

++1.251

7

Oliver Bearman
Oliver Bearman

++1.347

8

Pierre Gasly
Pierre Gasly

++1.449

9

Isack Hadjar
Isack Hadjar

++1.461

10

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

++1.666

11

Liam Lawson
Liam Lawson

+

12

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

+

13

George Russell
George Russell

+

14

Fernando Alonso
Fernando Alonso

+

15

Lance Stroll
Lance Stroll

+

16

Alexander Albon
Alexander Albon

+

17

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

+

18

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

+

19

Franco Colapinto
Franco Colapinto

+

20

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

+

Rozwiń
Grand Prix Belgii - Trening 1

1

Oscar Piastri
Oscar Piastri

1:42.022

2

Max Verstappen
Max Verstappen

1:42.426

3

Lando Norris
Lando Norris

1:42.526

4

George Russell
George Russell

1:42.598

5

Charles Leclerc
Charles Leclerc

1:42.928

6

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

1:42.979

7

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

1:43.085

8

Lance Stroll
Lance Stroll

1:43.112

9

Fernando Alonso
Fernando Alonso

1:43.120

10

Isack Hadjar
Isack Hadjar

1:43.122

11

Carlos Sainz
Carlos Sainz

1:43.217

12

Alexander Albon
Alexander Albon

1:43.261

13

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

1:43.262

14

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

1:43.470

15

Liam Lawson
Liam Lawson

1:43.478

16

Esteban Ocon
Esteban Ocon

1:43.570

17

Pierre Gasly
Pierre Gasly

1:43.929

18

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

1:44.492

19

Franco Colapinto
Franco Colapinto

1:44.847

20

Oliver Bearman
Oliver Bearman

1:45.077

Rozwiń
06 lipca 2025
Formuła 1
Grand Prix Wielkiej Brytanii - Wyścig

1

Lando Norris
Lando Norris

1:37:15.735

2

Oscar Piastri
Oscar Piastri

++6.812

3

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

++34.742

4

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

++39.812

5

Max Verstappen
Max Verstappen

++56.781

6

Pierre Gasly
Pierre Gasly

++59.857

7

Lance Stroll
Lance Stroll

++60.603

8

Alexander Albon
Alexander Albon

++64.135

9

Fernando Alonso
Fernando Alonso

++65.858

10

George Russell
George Russell

++70.674

11

Oliver Bearman
Oliver Bearman

++72.095

12

Carlos Sainz
Carlos Sainz

++76.592

13

Esteban Ocon
Esteban Ocon

++77.301

14

Charles Leclerc
Charles Leclerc

++84.477

15

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

+1 lap

16

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

DNF

17

Isack Hadjar
Isack Hadjar

DNF

18

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

DNF

19

Liam Lawson
Liam Lawson

DNF

20

Franco Colapinto
Franco Colapinto

DNS

Rozwiń
05 lipca 2025
Formuła 1
Grand Prix Wielkiej Brytanii - Kwalifikacje

1

Max Verstappen
Max Verstappen

1:24.892

2

Oscar Piastri
Oscar Piastri

1:24.995

3

Lando Norris
Lando Norris

1:25.010

4

George Russell
George Russell

1:25.029

5

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

1:25.084

6

Charles Leclerc
Charles Leclerc

1:25.121

7

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

1:25.374

8

Oliver Bearman
Oliver Bearman

1:25.471

9

Fernando Alonso
Fernando Alonso

1:25.593

10

Pierre Gasly
Pierre Gasly

1:25.711

11

Carlos Sainz
Carlos Sainz

1:25.746

12

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

1:25.826

13

Isack Hadjar
Isack Hadjar

1:25.864

14

Alexander Albon
Alexander Albon

1:25.889

15

Esteban Ocon
Esteban Ocon

1:25.950

16

Liam Lawson
Liam Lawson

1:26.440

17

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

1:26.446

18

Lance Stroll
Lance Stroll

1:26.504

19

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

1:26.574

20

Franco Colapinto
Franco Colapinto

1:27.060

Rozwiń
Grand Prix Wielkiej Brytanii - Trening 3

1

Charles Leclerc
Charles Leclerc

1:25.498

2

Oscar Piastri
Oscar Piastri

1:25.566

3

Max Verstappen
Max Verstappen

1:25.585

4

Lando Norris
Lando Norris

1:25.606

5

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

1:26.104

6

Oliver Bearman
Oliver Bearman

1:26.112

7

Alexander Albon
Alexander Albon

1:26.119

8

George Russell
George Russell

1:26.125

9

Isack Hadjar
Isack Hadjar

1:26.129

10

Liam Lawson
Liam Lawson

1:26.256

11

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

1:26.332

12

Carlos Sainz
Carlos Sainz

1:26.332

13

Esteban Ocon
Esteban Ocon

1:26.377

14

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

1:26.422

15

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

1:26.499

16

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

1:26.501

17

Fernando Alonso
Fernando Alonso

1:26.894

18

Franco Colapinto
Franco Colapinto

1:27.597

19

Lance Stroll
Lance Stroll

1:27.600

20

Pierre Gasly
Pierre Gasly

1:27.878

Rozwiń
04 lipca 2025
Formuła 1
Grand Prix Wielkiej Brytanii - Trening 2

1

Lando Norris
Lando Norris

1:25.816

2

Charles Leclerc
Charles Leclerc

1:26.038

3

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

1:26.117

4

Oscar Piastri
Oscar Piastri

1:26.286

5

Max Verstappen
Max Verstappen

1:26.314

6

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

1:26.383

7

Lance Stroll
Lance Stroll

1:26.430

8

George Russell
George Russell

1:26.523

9

Isack Hadjar
Isack Hadjar

1:26.524

10

Liam Lawson
Liam Lawson

1:26.624

11

Alexander Albon
Alexander Albon

1:26.840

12

Fernando Alonso
Fernando Alonso

1:26.876

13

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

1:26.904

14

Esteban Ocon
Esteban Ocon

1:26.941

15

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

1:26.980

16

Carlos Sainz
Carlos Sainz

1:27.159

17

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

1:27.165

18

Pierre Gasly
Pierre Gasly

1:27.174

19

Oliver Bearman
Oliver Bearman

1:27.226

20

Franco Colapinto
Franco Colapinto

1:27.289

Rozwiń
Grand Prix Wielkiej Brytanii - Trening 1

1

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

1:26.892

2

Lando Norris
Lando Norris

1:26.915

3

Oscar Piastri
Oscar Piastri

1:27.042

4

Charles Leclerc
Charles Leclerc

1:27.095

5

George Russell
George Russell

1:27.163

6

Isack Hadjar
Isack Hadjar

1:27.217

7

Alexander Albon
Alexander Albon

1:27.304

8

Liam Lawson
Liam Lawson

1:27.351

9

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

1:27.367

10

Max Verstappen
Max Verstappen

1:27.432

11

Fernando Alonso
Fernando Alonso

1:27.678

12

Lance Stroll
Lance Stroll

1:27.844

13

Carlos Sainz
Carlos Sainz

1:27.909

14

Arvid Lindblad
Arvid Lindblad

1:27.958

15

Esteban Ocon
Esteban Ocon

1:28.057

16

Franco Colapinto
Franco Colapinto

1:28.086

17

Paul Aron
Paul Aron

1:28.142

18

Oliver Bearman
Oliver Bearman

1:28.147

19

Pierre Gasly
Pierre Gasly

1:28.332

20

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

1:28.397

Rozwiń
29 czerwca 2025
Formuła 1
Grand Prix Austrii - Wyścig

1

Lando Norris
Lando Norris

1:23:47.693

2

Oscar Piastri
Oscar Piastri

+2.695

3

Charles Leclerc
Charles Leclerc

+19.820

4

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

+29.020

5

George Russell
George Russell

+62.396

6

Liam Lawson
Liam Lawson

+67.754

7

Fernando Alonso
Fernando Alonso

+1 lap

8

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

+1 lap

9

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

+1 lap

10

Esteban Ocon
Esteban Ocon

+1 lap

11

Oliver Bearman
Oliver Bearman

+1 lap

12

Isack Hadjar
Isack Hadjar

+1 lap

13

Pierre Gasly
Pierre Gasly

+1 lap

14

Lance Stroll
Lance Stroll

+1 lap

15

Franco Colapinto
Franco Colapinto

+1 lap

16

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

+2 laps

17

Alexander Albon
Alexander Albon

DNF

18

Max Verstappen
Max Verstappen

DNF

19

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

DNF

20

Carlos Sainz
Carlos Sainz

DNS

Rozwiń
28 czerwca 2025
Formuła 1
Grand Prix Austrii - Kwalifikacje

1

Lando Norris
Lando Norris

1:03.971

2

Charles Leclerc
Charles Leclerc

1:04.492

3

Oscar Piastri
Oscar Piastri

1:04.554

4

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

1:04.582

5

George Russell
George Russell

1:04.763

6

Liam Lawson
Liam Lawson

1:04.926

7

Max Verstappen
Max Verstappen

1:04.836

8

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

1:04.846

9

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

1:05.052

10

Pierre Gasly
Pierre Gasly

1:04.846

11

Fernando Alonso
Fernando Alonso

1:05.128

12

Alexander Albon
Alexander Albon

1:05.143

13

Isack Hadjar
Isack Hadjar

1:05.063

14

Franco Colapinto
Franco Colapinto

1:05.278

15

Oliver Bearman
Oliver Bearman

1:05.218

16

Lance Stroll
Lance Stroll

1:05.329

17

Esteban Ocon
Esteban Ocon

1:05.364

18

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

1:05.369

19

Carlos Sainz
Carlos Sainz

1:05.582

20

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

1:05.606

Rozwiń
Grand Prix Austrii - Trening 3

1

Lando Norris
Lando Norris

1:04.324

2

Oscar Piastri
Oscar Piastri

1:04.442

3

Max Verstappen
Max Verstappen

1:04.534

4

Charles Leclerc
Charles Leclerc

1:04.574

5

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

1:04.790

6

George Russell
George Russell

1:05.018

7

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

1:05.053

8

Lance Stroll
Lance Stroll

1:05.062

9

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

1:05.139

10

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

1:05.182

11

Liam Lawson
Liam Lawson

1:05.182

12

Fernando Alonso
Fernando Alonso

1:05.243

13

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

1:05.283

14

Alexander Albon
Alexander Albon

1:05.314

15

Carlos Sainz
Carlos Sainz

1:05.326

16

Oliver Bearman
Oliver Bearman

1:05.366

17

Pierre Gasly
Pierre Gasly

1:05.366

18

Esteban Ocon
Esteban Ocon

1:05.519

19

Franco Colapinto
Franco Colapinto

1:05.546

20

Isack Hadjar
Isack Hadjar

1:06.023

Rozwiń
Terminarz
dzisiaj
Formuła 1
12:00 Grand Prix Belgii - Sprint
16:00 Grand Prix Belgii - Kwalifikacje
jutro
Formuła 1
15:00 Grand Prix Belgii - Wyścig
01 sierpnia 2025
Formuła 1
13:30 Grand Prix Węgier - Trening 1
17:00 Grand Prix Węgier - Trening 2
02 sierpnia 2025
Formuła 1
12:30 Grand Prix Węgier - Trening 3
16:00 Grand Prix Węgier - Kwalifikacje
03 sierpnia 2025
Formuła 1
15:00 Grand Prix Węgier - Wyścig
29 sierpnia 2025
Formuła 1
12:30 Grand Prix Holandii - Trening 1
16:00 Grand Prix Holandii - Trening 2
Tabela
 
Drużyna
M
+/-
Pkt
1
Oscar Piastri
Oscar Piastri
0
234.0
2
Lando Norris
Lando Norris
0
226.0
3
Max Verstappen
Max Verstappen
0
165.0
4
George Russell
George Russell
0
147.0
5
Charles Leclerc
Charles Leclerc
0
119.0
6
Lewis Hamilton
Lewis Hamilton
0
103.0
7
Kimi Antonelli
Kimi Antonelli
0
63.0
8
Alexander Albon
Alexander Albon
0
46.0
9
Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg
0
37.0
10
Esteban Ocon
Esteban Ocon
0
23.0
11
Isack Hadjar
Isack Hadjar
0
21.0
12
Lance Stroll
Lance Stroll
0
20.0
13
Pierre Gasly
Pierre Gasly
0
19.0
14
Fernando Alonso
Fernando Alonso
0
16.0
15
Carlos Sainz
Carlos Sainz
0
13.0
16
Liam Lawson
Liam Lawson
0
12.0
17
Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda
0
10.0
18
Oliver Bearman
Oliver Bearman
0
6.0
19
Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto
0
4.0
20
Franco Colapinto
Franco Colapinto
0
0.0
21
Jack Doohan
Jack Doohan
0
0.0
Rozwiń
Polecane
Najnowsze
Polki zagrają o finał Ligi Narodów! O której dziś mecz z Włoszkami?
nowe
Polki zagrają o finał Ligi Narodów! O której dziś mecz z Włoszkami?
| Siatkówka / Reprezentacja 
Polskie siatkarki zagrają o finał Ligi Narodów! Kiedy mecz z Włoszkami? (fot. Getty)
Jedyny taki klub w Polsce! Najstarszy zawodnik ma... 24 lata!
GKS Jastrzębie (fot. GKS Jastrzębie)
Jedyny taki klub w Polsce! Najstarszy zawodnik ma... 24 lata!
| Piłka nożna / Betclic 2 Liga 
Z Atletico do USA. Gwiazda znów zagra z Messim
Rodrigo De Paul i Lionel Messi tworzą zgrany duet w kadrze Argentyny (fot. Getty)
Z Atletico do USA. Gwiazda znów zagra z Messim
| Piłka nożna / Inne ligi 
Polacy walczą o drugie zwycięstwo na MŚ U19! Oglądaj [NA ŻYWO]
Reprezentacja polskich siatkarzy U19 (volleyballworld.com)
na żywo
Polacy walczą o drugie zwycięstwo na MŚ U19! Oglądaj [NA ŻYWO]
| Siatkówka 
Niewiadoma rusza po powtórkę życiowego sukcesu. Trasa najtrudniejsza w historii!
Katarzyna Niewiadoma (fot. Getty Images)
Niewiadoma rusza po powtórkę życiowego sukcesu. Trasa najtrudniejsza w historii!
(fot. )
Justyna Pietraszko
Lechia uniknie kłopotów? "Chciałbym, żebyśmy nie musieli oglądać się za siebie"
Tomasz Neugebauer (fot. Getty Images)
Lechia uniknie kłopotów? "Chciałbym, żebyśmy nie musieli oglądać się za siebie"
fot. TVP
Maciej Rafalski
"Podolski przy Górniku? Wtedy klub będzie rósł z roku na rok"
Rafał Janicki ma na koncie najwięcej występów w PKO BP Ekstraklasie ze wszystkich aktywnych zawodników (fot: Getty)
tylko u nas
"Podolski przy Górniku? Wtedy klub będzie rósł z roku na rok"
fot. TVP
Piotr Kamieniecki
Do góry