W listopadzie na TVPSPORT.PL pojawiły się teksty o korupcji w polskiej piłce na niższych szczeblach rozgrywkowych. Sprawa ma dalsze konsekwencje. Do minister finansów wpłynęła interpelacja dotycząca tego tematu.
Wszystko zaczęło się od rozmowy z byłym pracownikiem firmy bukmacherskiej. Ten opowiedział Mateuszowi Midze o niepokojących wydarzeniach, które można było dostrzec na rynku bukmacherskim. – Dziś to pewnik. W Polsce ustawia się mecze – powiedział.
Potem o sprawie opowiedział rzecznik dyscyplinarny PZPN Adam Gilarski. Wyznał on, że liczy także na wsparcie organów ścigania. – Skoro te sytuacje mają miejsce na taką skalę, skoro tyle informacji pojawia się w mediach społecznościowych, wierzymy, że zajmą się nimi służby. W połowie września przekazaliśmy do odpowiednich służb materiały dotyczące wspomnianych 11 meczów i wiemy, że toczy się w tym zakresie postępowanie – mówił.
Afera bukmacherska miała kolejne konsekwencje. Z pracy zrezygnował Przemysław Cecherz, trener trzecioligowej Cartusii, jednego z klubów podejrzewanych o udział w procederze.
Teraz do minister finansów Magdaleny Rzeczkowskiej wpłynęła interpelacja złożona przez posłankę Martę Kubiak "w sprawie działań podejmowanych przez Ministerstwo Finansów mających na celu ochronę polskich graczy przed procederem ustawiania meczów piłkarskich oraz nielegalnym hazardem w Internecie".
Całość można przeczytać poniżej.
"Szanowna Pani Minister,
w ostatnich dniach Polski Związek Piłki Nożnej wydał komunikat, w którym przedstawione zostały niepokojące informacje dotyczące możliwości ustawiania meczów piłkarskich w Polsce i z obstawianiem zakładów w zagranicznych firmach bukmacherskich w związku z tym procederem. Od końca poprzedniego sezonu piłkarskiego PZPN zaobserwował zwiększoną działalność międzynarodowych grup przestępczych, które usiłują w nieuczciwy sposób uzyskać wpływ na przebieg meczów piłkarskich lub zdarzenia boiskowe, będące przedmiotem zakładów bukmacherskich (tzw. match-fixing). We wrześniu 2022 r. rzecznik dyscyplinarny PZPN przekazał organom ścigania informację dotyczącą 11 meczów piłkarskich, w stosunku do których istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa "match-fixingu".
Media publiczne w sposób szczegółowy opisały mechanizm tego przestępczego procederu. Zgodnie z informacjami przedstawiony przez Telewizję Polską w materiale o dobitnym i wymownym tytule "Najgorsza choroba naszej piłki powróciła. W Polsce ustawia się mecze. To pewnik" wynika, że przestępcza aktywność daleko wykracza poza przypadek 11 meczów zgłoszonych przez PZPN do organów ściągania. "Co chwila" ma dochodzić do podejrzanej działalności, pomimo tego, że ustawienie meczów zagrożone jest karą do 10 lat więzienia. Na legalnych bukmacherów spadła fala nieuzasadnionej krytyki, chociaż cały ten proceder polega na okradaniu bukmacherów. Ponadto to legalni bukmacherzy wypracowali system wykrywania „match fixingu” oraz doprowadzili do tego, że na ich platformach proceder ten jest po prostu nieopłacalny. Z materiału TVP wynika, że legalnie działający w Polsce bukmacherzy ustanawiają limity – w niskich ligach nikt nie może postawić jednorazowo więcej niż 100 czy 200 euro. Dodatkowo te firmy bukmacherskie wypracowały sposoby postępowania względem meczów, w stosunku do których istnieje podejrzenie, że były ustawione – do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego gracze nie otrzymują ani zwrotu stawki, ani wygranej. Grupy przestępcze mogą zarabiać duże kwoty na ustawianiu meczów, ponieważ azjatyccy operatorzy (niemogący legalnie operować w Polsce) nie ustanawiają limitów (lub są one na bardzo wysokim poziomie). Ponadto gracze nie mają również problemu z wypłacaniem wygranych u takich bukmacherów, nawet w stosunku do ustawionego meczu. Dlatego przestępczy proceder dotyczy wyłącznie bukmacherów nielegalnych w Polsce, czyli takich, którzy posiadają licencje offshore i nie płacą podatków w Polsce.
Wobec wzmożonej aktywności zorganizowanych grup przestępczych zajmujących się ustawianiem meczów piłkarskich (oraz innych wydarzeń sportowych), organy państwa nie powinny tracić z pola widzenia dobra polskich graczy. Działania mające na celu ochronę interesów graczy powinny zostać zintensyfikowane. Z jednej strony azjatyccy bukmacherzy są ofiarami zorganizowanych grup przestępczych ustawiających mecze, ale z drugiej strony kierują oni swoje usługi do polskiego gracza, nie mając polskiej licencji – prowadzą swoją działalność w Polsce nielegalnie i w dodatku nie odprowadzają do Skarbu Państwa żadnych podatków. Problem ten jest coraz bardziej widoczny. Reklamy azjatyckich potentatów są coraz częściej eksponowane na europejskich stadionach. Pomimo tego, że wiele z tych domen znajduje się w "Rejestrze domen służących do oferowania gier hazardowych niezgodnie z ustawą", z uwagi na proceder ich "klonowania" ich funkcjonowanie i oferowanie nielegalnych zakładów polskim graczom dalej jest możliwe. Znakomita liczba azjatyckich bukmacherów ma swoje strony również w języku polskim. Zatem polski gracz jest aktualnie narażony podwójnie. Po pierwsze, istnieje niebezpieczeństwo, że mecze polskich drużyn, które obstawia, są ustawione. Po drugie, grając u nielegalnych operatorów, gracz nie tylko nie podlega ochronie prawnej, ale jeszcze ciąży na nim odpowiedzialność karnoskarbowa.
Powyższe nabiera jeszcze większego znaczenia w kontekście tego, że skuteczność aktualnych przepisów jest podważana. Według niektórych szacunków udział szarej strefy w e-hazardzie wynosi aż ponad 40% legalnego rynku. Niezależnie od estymacji szarej strefy, skala tego zjawiska jest wyjątkowo duża i stanowi nierozwiązany do tej pory problem społeczny. Firma badawcza H2GC na zlecenie Totalizatora Sportowego przeprowadziła badanie rynku i stwierdziła, że 1,16 mln dorosłych Polaków korzysta z przynajmniej jednego nielegalnego rynku hazardowego w kanale online. Dodatkowo, jak wynika chociażby z ostatnich doniesień medialnych, skuteczne przeciwdziałanie reklamie nielegalnych firm bukmacherskich w Polsce napotyka na pewne trudności, a niektóre działania z tym związane są wręcz bezkarne.
Kluczowe dla przeciwdziałania negatywnym skutkom funkcjonowania nielegalnych bukmacherów są odpowiednie działania ze strony Ministerstwa Finansów, także w zakresie formy opodatkowania działalności bukmacherskiej w Polsce. Resort Pani Minister w stanowisku z dnia 31 grudnia 2021 r. oświadczył, że prowadzi prace analityczne dotyczące podatku od gier od zakładów wzajemnych w kontekście potencjalnej zmiany podstawy opodatkowania z obecnie obowiązującej na tzw. GGR (przychód brutto operatora). Analiza miała obejmować m.in. studium porównawcze z rozwiązaniami obowiązującymi w innych krajach europejskich, w tym m.in. poziom opodatkowania oraz różne scenariusze, w tym wpływu na dochody budżetowe.
W związku z powyższym, biorąc pod uwagę potrzebę ochrony polskich graczy oraz zważywszy, że zgodnie z doświadczeniami państw UE wprowadzenie podatku od GGR jest korzystne dla wpływów budżetowych oraz zwiększa konkurencyjność legalnie działających podmiotów, a przez to jest aktualnie najbardziej efektywnym środkiem walki z nielegalnym hazardem, proszę Panią Minister o odpowiedź na następujące pytania:
1. Na jakim etapie znajdują się aktualnie wyżej wskazane prace analityczne? Jakie czynności zostały wykonane w tym zakresie w ciągu ostatnich 11 miesięcy? Jaki zakres prac został już wykonany? Kiedy można oczekiwać zakończenia przedmiotowych prac? Proszę o przedstawienie aktualnych wyników rzeczonych prac analitycznych.
2. Mając na uwadze, że Ministerstwo Finansów na bieżąco monitoruje rynek gier hazardowych, a w obszarze gier hazardowych istotne znaczenie mają takie racje, jak ochrona graczy przed negatywnymi skutkami hazardu, podnoszenie poziomu społecznej świadomości co do zagrożeń wynikających z korzystania z usług operatorów nielegalnych czy też minimalizacja występowania szkodliwych społecznie i ekonomicznie skutków hazardu, proszę o informację, jakie prace aktualnie prowadzi Ministerstwo Finansów mające na celu przeciwdziałania nielegalnemu hazardowi w Internecie (ze szczególnym uwzględnieniem zakładów wzajemnych). Czy Ministerstwo Finansów planuje podjąć jakieś działania związane z ustawianiem meczów?
3. Mając na uwadze, że według Ministerstwa Finansów „Rejestr domen służących do oferowania gier hazardowych niezgodnie z ustawą” jest skutecznym narzędziem walki z nielegalnym hazardem i liczy już ponad 27 tysięcy wpisów, proszę o informację, ile w poszczególnych latach wszczęto postępowań karnoskarbowych w przedmiocie urządzenia lub prowadzenia hazardu w sieci Internet od momentu funkcjonowania rzeczonego rejestru. Proszę dane rozbić na zakłady wzajemne i pozostałe poszczególne kategorie hazardu."
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.