Tauron wypowie umowę sponsorską Polskiemu Komitetowi Olimpijskiemu – poinformował w czwartek prezes koncernu Grzegorz Lot. Zapowiedział, że Tauron będzie nadal wspierał siatkówkę, a strategia sponsoringowa będzie istotnym elementem nowej strategii biznesowej firmy.
Podczas czwartkowej konferencji wynikowej za półrocze 2024 r. prezes Lot przekazał m.in. że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy nowy zarząd prowadził audyty, w których efekcie skierował do prokuratury trzy zawiadomienia dotyczące łącznej kwoty 13,6 mln zł. Dotyczą one obszarów: sponsoringu i CSR, darowizn i majątku sieciowego.
Dopytywany w sesji pytań, czego dotyczy zawiadomienie w zakresie sponsoringu i CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu) i jakie to są nieprawidłowości, a także, co z dalszą współpracą Tauronu z PKOl, Lot odpowiedział, że zawiadomienia na 8,5 mln zł w zakresie sponsoringu i CSR wynikają z analiz, że “projekty, które zostały wydatkowane nie podlegają danej dziedzinie, a z drugiej strony nie powinny być realizowane".
Zastrzegł, że nie rozwinie tej kwestii, ponieważ jest ona już zgłoszona do prokuratury. – Natomiast mamy podstawę do tego, żeby to zgłosić, a potwierdzeniem jest tego, że przynajmniej część z tych sygnałów prokuratura już w swoich komunikatach przyjęła i taką informację mamy – przekazał.
– Jeżeli chodzi o PKOl, we wtorek podjęliśmy uchwałę zarządu, która mówi, że wypowiemy czy wypowiadamy umowę PKOl-owi. Działamy na wartościach, działamy na zasadach, brand i marka firmy są dla nas kluczowym elementem budowania przewagi, zaufania w stosunku do klientów – tłumaczył prezes Tauronu.
– To, co się dzieje w chwili obecnej, nie daje nam komfortu, nie daje nam gwarancji – wręcz przeciwnie, działa w drugą stronę i brand naszej firmy może ucierpieć, dlatego też taka decyzja – zaznaczył.
– Nie widzieliśmy też możliwości, czy chęci poprawy, naprawienia, czegoś takiego, w związku z tym jest to ewidentnie nierealizowanie tych celów, które sobie założyliśmy w ramach tego projektu sponsoringowego – dodał prezes Lot.
– To wcale nie oznacza wycofania się czy odejścia od sportu - chcemy bardzo mocno w tym kierunku pójść. Sport ten, który przynosi pozytywną energię, który daje wartość, radość, jest uczciwy i działa zgodnie z zasadami i wartościami olimpijskimi, będzie przez nas wspierany – zadeklarował.
Podkreślił, że Tauron ma podpisaną czteroletnią umowę z Polską Ligą Siatkówki – w ramach tego projektu działa w siatkówce mężczyzn. – Natomiast z czego jestem superdumny, bo energetyka to kobieta, jesteśmy tytularnym sponsorem ligi kobiet. To jest dla nas duma i superwyróżnienie dla firmy – ocenił.
– Na tym budujemy naszą przyszłość. Nie tylko na tym projekcie, ale na wielu innych, które będziemy komunikowali w czasie, kiedy będziemy prezentowali naszą strategię. Bo strategia sponsoringowa, strategia marketingowa, będzie istotnym elementem też strategii biznesowej – zapowiedział Grzegorz Lot.
Tauron to kolejna firma, który wycofuje się ze sponsorowania PKOl. W środę o zakończeniu współpracy z PKOl poinformowały Krajowa Grupa Spożywcza S.A. i Enea S.A., natomiast wtorek umowę ze skutkiem natychmiastowym zerwała firma PKP Intercity, a jako powód spółka podała utratę zaufania do PKOl, wynikającą z kontrowersji medialnych wokół działaczy Komitetu.
Wcześniej uczyniły to Polskie Porty Lotnicze. Na mocy tej umowy przedstawiciele PKOl mieli prawo korzystać na lotnisku Chopina w Warszawie ze specjalnej strefy odpraw VIP, a po igrzyskach wyszło na jaw, że najczęściej czynił to prezes Radosław Piesiewicz i członkowie jego rodziny, choć tłumaczył, że za to płacili. Poza tym według PKOl wypowiedzenie umowy było nieskuteczne.
Z kolei Orlen – największy mecenas polskiego sportu – zastanawia się nad kontynuowaniem współpracy.
Po igrzyskach olimpijskich w Paryżu szef resortu sportu zapowiedział, że wystąpi do NIK i stołecznego ratusza o wszczęcie kontroli dot. finansów PKOl, w tym wydatkowania przez tę organizację pieniędzy z budżetu państwa i spółek Skarbu Państwa oraz w zakresie prawidłowości podejmowania decyzji dotyczących wynagrodzeń członków zarządu PKOl, na czele z prezesem Piesiewiczem, który w przeciwieństwie do swoich poprzedników miałby nie pełnić tej funkcji społecznie. Według medialnych doniesień, zarówno szef Komitetu, jak i jego najbliżsi współpracownicy mieli pobierać co miesiąc bardzo wysokie wynagrodzenie.
Nitras poinformował, że Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz spółki Skarbu Państwa w latach 2022-24 przekazały PKOl ponad 92 mln złotych na przygotowania do paryskich igrzysk, natomiast polskie związki sportowe w dyscyplinach olimpijskich w tym samym czasie z budżetu państwa otrzymały prawie 786 mln.
Kontrowersje wzbudza również założona w październiku 2023 - pół roku po wyborze Piesiewicza na prezesa PKOl - spółka Olympic Sky, która na ostatnim piętrze Centrum Olimpijskiego w Warszawie prowadzi restaurację o tej samej nazwie. Jej akcjonariuszami są Julita Słowikowska, bliska współpracowniczka Piesiewicza z PZKosz, pozostającego wciąż jego prezesem, a także... PKOl, a w radzie nadzorczej zasiadają – zgodnie z informacją w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) – Piesiewicz, sekretarz generalny PKOl i były prezes PZKosz Marek Pałus oraz rzeczniczka PKOl Katarzyna Kochaniak-Roman.
W PKOl trwają obecnie dwie kontrole. Pierwszą przeprowadza prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski jako organ nadzoru prawnego w kwestii prawidłowego funkcjonowania PKOl. Komitet otrzymał pytania, na które ma odpowiedzieć w ciągu dwóch tygodni. Termin mija w tym tygodniu.
Drugą przeprowadza Krajowa Administracja Skarbowa (KAS). Ta kontrola dotyczy zakresu prawidłowości naliczenia podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług.
Na 17 września zaplanowane jest posiedzenie zarządu PKOl, na którym Piesiewicz ma przedstawić – zgodnie z zobowiązaniem podjętym tuż po igrzyskach - wyliczenia i dokumenty dotyczące kosztów działalności PKOl.
W zakończonych 11 sierpnia igrzyskach w Paryżu Polska zajęła 42. miejsce w klasyfikacji medalowej, z dorobkiem jednego złotego, czterech srebrnych i pięciu brązowych. To najgorszy wynik od startu w Melbourne w 1956 roku.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.