Sandro Pertile nie ustaje w deklaracjach o odnowie skoków narciarskich. W trakcie Letniego Grand Prix w Courchevel i Wiśle testowany będzie nowy – "grupowy" – format zawodów. Podobne rozwiązanie sprawdzano już w 2000 i 2014 roku. Wówczas uznano je za nieatrakcyjne.
Weekend w Pradze minął pod znakiem rozmów wierchuszki FIS o przyszłości skoków narciarskich. Pertile przedstawił między innymi kalendarze na sezon olimpijski, pomijając Wisłę w Pucharze Świata, a także zapowiedział testy nowego formatu w skokach narciarskich.
Format grupowy w skokach – co to?
Nowinka będzie mogła mieć zastosowanie jedynie przy dwudniowych rywalizacjach. Pierwszego dnia w konkursie wystartują wszyscy zgłoszenie zawodnicy – nie odbędą się kwalifikacje. Awans do 2. serii wywalczy najlepsza "30" – klasyfikacja zmagań będzie jak najbardziej tradycyjna.
Drugiego dnia w zawodach wystąpi TOP 50 z pierwszego konkursu. Zawodnicy zostaną podzieleni na 10 pięcioosobowych grup. Do drugiej serii awansuje 25 skoczków – 2 najlepszych z każdej grupy oraz 5 "lucky loosers" z najwyższymi notami.
Co bardzo istotne, o końcowej klasyfikacji zadecyduje wyłącznie ostatni skok – ten z 2. serii. Zawodnicy przystąpią do niej bowiem z zerowym dorobkiem punktowym.
Format grupowy z 2000 i 2014 roku
Ale to już było... – zanucą starsi fani skoków narciarskich. Pomysł Pertile jest ewidentnym nawiązaniem do rozwiązań sprzed lat, również sprawdzanych w Grand Prix.
W 2000 roku skakano według następującego schematu:
48 zawodników po kwalifikacjach
1. seria: cztery grupy po 12 zawodników, awans dla TOP 6 każdej grupy
2. seria: dwie grupy po 12 zawodników, awans dla TOP 6 każdej grupy
3. seria: 12 zawodników, przystępują z zerową notą
Z kolei w 2014 roku próbowano następującego układu:
Kwalifikacje: skok liczony do noty konkursowej
1. seria: cztery grupy po 12 zawodników, awans dla TOP 6 każdej grupy
2. seria: skoki 24 zawodników
Nowe formaty do kosza
Wspomniane próby łączy to, że zostały... przerwane szybciej, niż zakładano. FIS wciskała "stop" jeszcze w trakcie trwania Grand Prix. Tym razem Pertile zakłada, że testowe będą jedynie cztery konkursy (po dwa w Courchevel i w Wiśle).
Skoro coś nie powiodło się 25 i 11 lat temu, czy może przypaść do gustu obecnie? To zapewne zasadne pytanie. Mimo wszystko warto zauważyć, że najnowszy pomysł jest jednak nieco inny od poprzednich – grupy nie liczą 12 skoczków tylko 5. Rozstrzygnięcia będą następować szybciej.
Do przerwy zero: zero
Minusy? Nowy system jest nieco bardziej zawiły niż klasyczny lub system KO z Turnieju Czterech Skoczni. Największym problemem rozwiązania Pertile wydaje się jednak wzrost loteryjności. O klasyfikacji końcowej zdecyduje tylko jeden skok, co w sporcie uzależnionym od kaprysów pogody z pewnością wywoła kontrowersje.
Do tego jeszcze słabsi zawodnicy – jeśli ktoś nie wejdzie do TOP 50 w sobotę, to czeka go półtora wolnego dnia. Szans na poprawę w niedzielę mieć już nie będzie.
Pierwsze oceny nowego formatu zawodów poznamy w sierpniu. Pertile zapowiada, że do rewolucji w skokach ma dojść po sezonie olimpijskim. Włoch chwali się, że zbiera pomysły dotyczące modernizacji dyscypliny. W przypadku formatów nie skorzystał z przedstawionego niegdyś przez TVP Sport (z Włochem spotkał się Michałem Chmielewski) formatu z play-offami. Sierpień 2025 minie więc w skokach pod znakiem grup.
482.1
475.0
455.8
451.6
449.4
438.9
434.0
422.2
420.4
10
419.8
11
419.7
12
413.3
13
412.5
14
403.1
15
400.8
16
400.4
17
399.4
18
397.9
19
397.1
396.0
21
384.2
22
382.3
377.5
24
372.6
371.6
26
364.5
27
357.3
355.7
320.5
314.1
1
1749.3
2
1720.2
3
1707.2
4
1680.6
5
1673.1
6
1484.1
7
1458.0
8
1350.9
9
561.6
10
551.6
459.1
454.8
444.1
443.6
433.5
430.1
418.3
418.2
417.7
10
409.4
11
409.1
12
408.7
13
404.1
14
401.1
398.4
16
397.7
17
397.5
394.5
19
392.7
20
389.6
21
389.4
22
387.7
386.4
24
386.2
381.5
26
377.7
374.0
372.6
29
365.0
30
363.6
231.1
228.9
226.0
225.7
225.5
225.3
225.0
218.2
214.6
212.4
212.0
12
211.6
13
211.0
14
210.0
15
209.1
208.5
205.8
18
205.3
19
202.9
20
202.5
21
202.1
22
201.2
23
197.0
196.7
25
196.4
195.0
27
193.6
193.4
193.2
191.5
1
813.4
2
809.3
3
802.5
4
762.1
5
699.9
6
681.3
7
667.2
8
601.6
9
383.9
10
382.6
11
382.3
12
380.8
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (982 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.