Dziennik "Estadao" publikuje wyniki badania oczekiwań Brazylijczyków dotyczących igrzysk w Rio. Mieszkańcy kraju obawiają się organizacyjnej klapy bardziej niż dwa lata temu podczas mundialu. Uważają, że kłopotów będzie więcej niż korzyści... Deja vu? Nie, to nie jest powtórka tekstu sprzed tygodnia!
Tym razem inna gazeta i inny instytut badawczy, ale wyniki ankiety podobne: Brazylijczycy stracili swój tradycyjny optymizm, nie wierzą w sukces organizacyjny, chociaż w sportowy już tak.
Wyniki badań instytutu Ibope "Estadao" opisuje następująco:
– dwa lata temu 51 proc. respondentów uważało za najważniejsze wygranie mundialu, a 24 proc. uważało, że priorytetem jest organizacja imprezy. Obecnie jest odwrotnie: 59 proc. uważa, że ważniejszy jest sukces imprezy, a 31 proc. za ważniejsze uważa zajęcie przez brazylijskich sportowców miejsca na medalowym podium.
Dziennik przypomina, że przed dwoma laty 43 proc. uważało, że wraz z organizacją mistrzostw świata w piłce nożnej kraj "więcej zyska", a 40 proc. uważało, że wpakuje się w kłopoty. W lipcu 2016 roku już tylko 32 proc. wierzy w brazylijskie benefity, a 60 proc. pytanych obawia się problemów.
Nie można się dziwić, że rozwiniecie czołówkowego tematu na pierwszej stronie dodatku sportowego zatytułowane zostało "Brazylia kibicuje, ale nie dowierza".
Ibope zilustrowało swoje badania na zlecenie "Estadao" w interesujący sposób, pokazując termometr i wyrażając za pomocą temperatury poziom zainteresowania igrzyskami. Ów termometr boleśnie ukazuje, że wielu mieszkańców Brazylii igrzyska ani ziębią ani grzeją, ot, mają do nich stosunek "średni", z tendencją do "chłodnego", a im bardziej na południe kraju ankietowano Brazylijczyków, tym chłodniej oceniali imprezę. Mieszkańcy Rio Grande do Sul, Parany i Santa Catariny w 54 proc. uważają, że igrzyska to tylko zgryzota, chociaż szef pionu badawczego Ibope, Marcia Cavallari, zauważa, że południowcy są tradycyjnie najbardziej sceptyczni, by nie rzec, że narzekają w większości badań opinii społecznej. Za to tradycyjnie największym entuzjazmem tryskają noredestinos, którzy w Brazylii mają renomę bardziej skorych do zabawy niż pracy, czemu nikt kto doświadczył ekstremalnych upałów tego regionu dziwić się nie powinien. Tam życie zaczyna się po zachodzie słońca!
Rio sceptyczne
Najciekawsze są wyniki badań Ibope w samym Rio de Janeiro. Siedmiomilionowa metropolia za sprawą mundialu i igrzysk miała zmienić się niczym Barcelona w 1992 roku. Stolicę Katalonii Brazylijczycy stawiali sobie za wzór, który chcieli doścignąć, a sportowe imprezy miały być trampoliną, która na stałe przyciągać będzie turystów z całego świata. Ale jak tu ich przyciągać, skoro w ocenie pozytywów i negatywów związanych z organizacją igrzysk olimpijskich sami cariocas dzielą się niemal po równo? 47 proc. ocenia, że dzięki imprezie miasto zyska, a 46 proc. martwi się, że straci.
Na razie traci na wizerunku, bo o ile dołożono wszelkich starań, by infrastruktura była na światowym poziomie, o tyle nadal nie rozwiązano problemu koszmarnego zanieczyszczenia zatoki Guanabara, która tak ślicznie wygląda na pocztówkach, a tak paskudnie po zbliżeniu się na odległość wyczuwalną dla nosa...
Do tego podwyższone wydatki na areny zbilansowano ograniczeniem wydatków na infrastrukturę, służącą już po igrzyskach mieszkańcom, a przecież to im zostanie wystawiony rachunek za imprezę, na której bawić się będzie "cały świat".
Jednak analitycy z Ibope mają w zanadrzu dobre wieści. Ich zdaniem im bliżej imprezy, tym temperatura poparcia dla igrzysk będzie rosła, bo tak samo było z mundialem, który w dniu rozpoczęcia na termometrze poparcia notował aż 74 proc. deklarujących "ciepłe" odczucia w stosunku do imprezy. Kto choć raz miał kontakt z Brazylijczykami, ten wie, że niczego nie lubią robić na zapas, więc badania z 14-18 lipca tego roku dla wielu mogły jeszcze oznaczać zimowy olimpijski sen...
Bartłomiej Rabij
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.