| Piłka nożna / PKO BP Ekstraklasa
Młodzieżowiec czy obcokrajowiec? To pytanie wybrzmiewa nie tylko na trybunach, ale i w gabinetach. Nad kwestią zastanawiają się zarówno kibice, jak i dyrektorzy sportowi klubów PKO Ekstraklasy. Który z tych piłkarzy daje bowiem więcej drużynie? I zatrudnienie którego z nich jest bardziej opłacalne?
Nadspodziewanie dobrze wiodło się za to piłkarzom z Podlasia. Młodzieżowcy Jagiellonii Białystok strzelili aż trzynaście goli (trzydzieści procent bramek klubu). Zrobili to, rozgrywając znacznie mniej minut – 3428 – niż zawodnicy z Poznania (9716) czy Lubina (5652). Wkład w taki wynik miał oczywiście Patryk Klimala, który dobrymi występami na początku sezonu zasłużył na transfer do Celticu.
Obok Lecha najwięcej młodych Polaków zagrało właśnie w Jagiellonii. Ci nie stanowili jednak ważnego punktu zespołu, jak chociażby w Lubinie czy w Warszawie. Legia dawała mnóstwo szans piłkarzom urodzonym w 1999 roku i później – Radosławowi Majeckiemu i Michałowi Karbownikowi – dzięki czemu znakomicie punktowała w klasyfikacji Pro Junior System (PJS).
Po drugiej stronie barykady znalazły się zespoły niezbyt chętnie stawiające na młodych graczy. Według wyliczeń Ekstrastats.pl najgorzej wiodło się młodzieżowcom z Wrocławia. Ci, a raczej ten, w barwach Śląska zagrali zaledwie dziewięć procent minut całego zespołu.
Wynik zespołu niemal w całości opierał się na Przemysławie Płachecie. Odzwierciedla to także ostatnie miejsce zespołu Vitezslava Lavicki w klasyfikacji PJS. Wrocławianie nie zdobyli w niej nawet punktu. Płacheta urodził się bowiem w 1998 roku, a tacy zawodnicy, choć mają status młodzieżowca w lidze, nie punktują w PJS. Pod uwagę brani są wyłącznie gracze rok młodsi.
Choć Płacheta miejsce w Śląsku może zawdzięczać przepisom, z miejsca udowodnił, że w młodości siła. Strzelił dla swojego klubu już siedem goli, czyniąc z niego czwarty najskuteczniejszy zespół ligi pod kątem bramek młodzieżowców.
Oprócz Śląska nie najlepiej wprowadzanie młodzieży wychodziło też aktualnym mistrzom Polski – Piastowi Gliwice, a także Arce Gdynia. W obu zespołach młodzieżowcy zagrali zaledwie dziesięć procent czasu gry całej drużyny. Za spełnienie wymogu odpowiadali kolejno Sebastian Milewski i Mateusz Młyński. Choć obaj pokazali się z dobrej strony, nie wiadomo, czy bez przepisów dostaliby szansę.
Z takiego założenia wychodzi, chociażby, Cracovia, w której kadrze jest aż osiemnastu zawodników z zagranicy. Ich wkład w grę drużyny jest tak olbrzymi, że ostatnimi czasy w pierwszej jedenastce zespołu pojawiał się tylko jeden Polak, i to wymagany młodzieżowiec, Kamil Pestka. Wpływ obcokrajowców na postawę krakowskiego zespołu jest tak duży, że gdyby pozbawić go zdobytych przez nich bramek, to byłby na ostatnim miejscu w tabeli.
Choć Michał Probierz potrafi wprowadzać młodych zawodników do drużyny, zdaje sobie sprawę z sytuacji na rynku i trudności związanych ze sprowadzaniem utalentowanych Polaków. Popyt znacznie przewyższa podaż, przez co po młodych graczy coraz częściej trzeba sięgać do niższych lig. Idea zmusza skauting do poszukiwań uzdolnionych juniorów, lecz nie zapewnia klubom wzrostu umiejętności w pierwszym zespole.
Dużo łatwiej postawić więc na sprawdzone rozwiązanie, które nie dość, że jest tańsze, to jeszcze zapewnia pozorne bezpieczeństwo. Przykłady tegorocznych młodzieżowców pokazują jednak, że ryzyko może się opłacić. Dobra gra Kamila Jóźwiaka, Karbownika czy Płachety zaprocentuje w przyszłości. Być może nawet w najbliższym oknie transferowym. W tym samym, w którym z Polski wyjadą tabuny obcokrajowców, a zastąpią ich nowi. Niekoniecznie lepsi.
16:00
Bruk-Bet Termalica
18:30
Cracovia
12:45
KGHM Zagłębie Lubin
15:30
Korona Kielce
18:15
Raków Częstochowa
12:45
Lechia Gdańsk
15:30
Arka Gdynia
18:15
Piast Gliwice
17:00
Pogoń Szczecin
16:00
Radomiak Radom
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1009 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.