Jakie są najmłodsze, a jakie najstarsze zespoły na mundialu? Kto jest najwyższy, a kto najniższy? W której reprezentacji gra najwięcej naturalizowanych piłkarzy, a która ma w składzie tylko zawodników z krajowych klubów? Na kilka dni przed losowaniem fazy grupowej MŚ 2018 odpowiedzi na te pytania udzieliło centrum badawcze CIES.
Z polskiej perspektywy najciekawsze jest oczywiście, gdzie na tle światowej średniej i potencjalnych rywali plasują się biało-czerwoni.
Szwajcarskie centrum badawcze CIES we współpracy z FIFA sprawdziło wszystkich 32 finalistów mundialu pod względem czterech kryteriów: 1. wieku, 2. wzrostu, 3. kraju urodzenia i 4. miejsca zatrudnienia.
1. Wiek
Średnia wieku wszystkich finalistów z czasu eliminacji to 27,4 lat. Co ciekawe, wśród wszystkich piłkarzy grających w 31 najlepszych ligach Europy jest ona niższa i wynosi 25 lat. Potwierdza to, że selekcjonerzy drużyn narodowych wolą stawiać na bardziej doświadczonych zawodników.
Najstarszą kadrę wystawia Panama (średnia 29,4 lat), a za nią są Kostaryka (29,0) i Islandia (29,0). Zdecydowanie najmłodszą kadrę ma Nigeria (24,9), ale warto podkreślić też młody wiek Niemców (25,7) i Anglików (25,9). Generalnie najmłodsze są zespoły z Afryki (średnia 26,5).
Polska ze średnią wieku 28 lat (taką samą jak Hiszpania) zajmuje ex aequo ósme miejsce. Jesteśmy więc jedną ze starszych drużyn na mistrzostwach.
2. Wzrost
Średnia wzrostu wszystkich finalistów to 181,7 cm. Wśród najwyższych dominują Europejczycy – pierwsi są Serbowie, a za nimi plasują się Szwedzi, Islandczycy, Duńczycy i Chorwaci. Aż sześć najwyższych nacji to członkowie UEFA. Z kolei jedynym europejskim zespołem, który mierzy średnio mniej niż 180 cm jest Hiszpania (179,5 cm).
Najniższą kadrę wystawia Arabia Saudyjska, której piłkarze są średnio prawie 10 cm niżsi od Serbów i dwa centymetry niżsi od drugiej najniższej nacji, czyli Japończyków (178,1 cm). Co ciekawe, najniższą średnią wśród kontynentów ma jednak Ameryka Południowa, a nie Azja.
Polska znajduje się w górnej połowie klasyfikacji – ze średnią 183,1 cm zajmuje 13. miejsce za Szwajcarią i Iranem, a przed Marokiem, Koreą Południową i Anglią.
3. Kraj urodzenia
W tej kategorii chodzi o liczbę piłkarzy, którzy urodzili się w innym kraju niż obecnie reprezentowany. Coraz częściej młodzieżowi reprezentanci np. Holandii, Niemiec czy Francji decydują się reprezentować ojczyzny ich rodziców, którzy przed laty wyemigrowali do Europy. Szczególnie widać to na przykładzie Maroka. Aż 61,5 procent zawodników, którzy reprezentowali ten kraj w eliminacjach, urodziło się gdzie indziej.
W sumie CIES sprawdziło 1032 zawodników z eliminacji i 40 Rosjan. Światowa średnia wynosi 9,1 proc. Wielu piłkarzy urodzonych w innym kraju reprezentuje również Senegal, Szwajcarię i Tunezję. Ani jednego takiego gracza nie ma w Korei Południowej, Meksyku, Kolumbii, Niemczech, Iranie i Arabii Saudyjskiej.
W wielu przypadkach w kadrze jest jeden taki zawodnik. Dotyczy to również Polski. Chodzi rzecz jasna o Thiago Cionka. Spośród 26 polskich piłkarzy, którzy wystąpili w eliminacjach, naturalizowany Brazylijczyk stanowi 3,8 procent.
4. Miejsce zatrudnienia
Jak wielu zawodników z danej reprezentacji gra w zagranicznych klubach? Na to pytanie odpowiada czwarty punkt badania. Średnia wszystkich finalistów wynosi 64,6 proc., ale nie jest to wbrew pozorom wyjątkowo wysoki wynik – aż 20 drużyn ma wyższy współczynnik.
Wszyscy Chorwaci, Szwedzi i Islandczycy, którzy grali w eliminacjach, reprezentują na co dzień zagraniczne kluby. Na drugim końcu tabeli są Anglia i Arabia Saudyjska – wszyscy reprezentanci tych krajów występują w rodzimych ligach. Niski współczynnik ma również Rosja – na 40 zawodników tylko dwóch gra poza Priemjer-Ligą (5 proc.).
Z 26 reprezentantów Polski, którzy przyczynili się do awansu na mundial, 20 występuje w klubach zagranicznych. To 76,9 proc. całej kadry, co daje jednak miejsce w drugiej połowie stawki – między Brazylią (80 proc.) i Portugalią (71,4 proc.).
Następne
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (964 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.