| Motorowe / Formuła 1

Formuła 1. Kto rządzi wyścigami? O tych, co decydują o końcowych wynikach

Michael Masi nie jest już dyrektorem wyścigu w Formule 1. To jego werdykt przesądził o losach GP Abu Dhabi w 2021 roku (fot. Getty)
Michael Masi nie jest już dyrektorem wyścigu w Formule 1. To jego werdykt przesądził o losach GP Abu Dhabi w 2021 roku (fot. Getty)
Sebastian Muraszewski

Formuła 1 od zawsze borykała się z dyskusjami na temat decyzji sędziowskich, jednak w poprzednim sezonie rozgorzały one z niespotykaną siłą po kontrowersyjnym finale w Abu Dhabi i wygranej Maksa Verstappena z Lewisem Hamiltonem na ostatnim okrążeniu. Kto za nie odpowiadał i do jakich zmian w związku z nimi doszło?

DALSZĄ CZĘŚĆ PRZECZYTASZ POD REKLAMĄ
F1: wyrzucili Rosjanina z zespołu, a w składzie mają syna legendy

Czytaj też

Nikita Mazepin (L) i Mick Schumacher (P) (fot. Getty)

F1: wyrzucili Rosjanina z zespołu, a w składzie mają syna legendy

PILNUJĄCY PORZĄDKU CZY WPROWADZAJĄCY ZAMĘT?

Specyfika sportów motorowych wymusza występowanie kontrowersyjnych sytuacji. Nie jesteśmy od nich wolni również w przypadku tradycyjnego ruchu drogowego. Wielu z nas borykało się z kolizją bądź wypadkiem, gdzie strony zdarzenia nie potrafiły dojść ze sobą do porozumienia i konieczne było wzywanie policji oraz dochodzenie swoich racji na drodze prawnej. Serie wyścigowe mają zaimplementowane szczegółowe mechanizmy sędziowskie.

W Formule 1 do końca zeszłego sezonu decyzje na temat karania ewentualnych przewinień oraz rozstrzygania winy podejmował zespół złożony z siedmiu osób. Spośród nich tylko dwóch mogło liczyć na stały angaż przy każdym wyścigu. Dyrektor wyścigowy posiadał decydujący głos. To on ponosił pełną odpowiedzialność za ewentualną neutralizację bądź zatrzymanie sesji wyścigowej. Nadzór nad startami pełnił sędzia startowy. Wszelkie oświadczenia dyrektora wyścigowego przekazuje dyrektor toru, który musi być z nim w stałym kontakcie. Dodatkowo na każde Grand Prix wyznacza się czterech stewardów. Trzech z nich jest wybieranych przez FIA, które w tym gronie stara się uwzględnić perspektywę uczestników wyścigów, którą reprezentuje jeden z byłych kierowców. Ich skład dopełnia reprezentant rodzimego związku motorowego.

F1: wyrzucili Rosjanina z zespołu, a w składzie mają syna legendy

Czytaj też

Nikita Mazepin (L) i Mick Schumacher (P) (fot. Getty)

F1: wyrzucili Rosjanina z zespołu, a w składzie mają syna legendy

Pokój sędziowski podczas GP Niemiec 2019. (fot. Getty)
Pokój sędziowski podczas GP Niemiec 2019. (fot. Getty)
Nowa era legendarnego zespołu F1. Poznaj dawną ekipę Kubicy

Czytaj też

W 2018 roku razem jeździli w jednym zespole w Formule 2. Cztery lata później Alex Albon i Nicholas Latifi zostali znów kolegami z teamu (fot. Getty)

Nowa era legendarnego zespołu F1. Poznaj dawną ekipę Kubicy

Mimo ciągłych rotacji wśród stewardów wciąż obecne są głosy oskarżające ich o sprzyjanie danym kierowcom. Pod pręgierzem najczęściej stawiani są ci, którzy mają za sobą karierę na torze. Wytyka im się skłonności do traktowania znajomych kierowców czy zespołów bardziej pobłażliwie. Uwagę na problem zwracali między innymi Fernando Alonso czy Lewis Hamilton. Kierowca Mercedesa mówi również o konieczności równouprawnienia względem płci. Najbardziej znaną kobietą na tym stanowisku jest Hiszpanka Silvia Bellot, która obecnie pełni funkcję dyrektora wyścigowego w Formule 2 i Formule 3, będąc najmłodszą osobą na tym stanowisku w historii tych serii.

Stewardzi oczywiście się bronią. Owszem, ich decyzje mogą zapadać długo po zakończeniu wyścigu, ale wynika to z dokładności procesu. Panel sędziowski ma dostęp do wszystkich zakamarków i tajemnic wyścigowych zmagań. Posiada on również przywilej wezwania na rozmowę samych zainteresowanych, z czego dość często korzysta. Tymczasowa struktura sprawia, że FIA nie musi ponosić kosztów na utrzymanie stałego zespołu przez cały sezon. Niestety niejednokrotnie zarzuca się części stewardów brak odpowiednich kwalifikacji. Te argumenty pojawiają się nie rzadziej niż te dotyczące stronniczości.



Bledną one jednak w porównaniu z uznaniowością wydawanych werdyktów. Kwestia limitów toru pojawia się niemal podczas każdego Grand Prix, budząc skonfundowanie wśród widzów i kierowców. Ci ostatni otrzymują upomnienia, ich czasy mogą być anulowane albo mogą być im przyznawane inne kary. Interpretacja przepisów zmienia się w trakcie weekendu wyścigowego, między jedną sesją a drugą, a i tak nie jest przejrzysta. Podobnie jest z kwestią żółtych flag. O tym, czy kierowca zachował się odpowiednio i zwolnił w obliczu niebezpieczeństwa na torze, decydują sędziowie. Postępowanie w tym przypadku nie jest jednoznaczne i jest czasochłonne. Nie mówiąc już o rozstrzyganiu winy w przypadku kolizji. Często sięga się wówczas po opcję niekarania żadnego z kierowców, a zdarzenie określa się mianem "incydentu wyścigowego".



ANGIELSKA ROBOTA

Kibicom śledzącym Formułę 1 w ostatnich dwudziestu latach sędziowskie decyzje kojarzyły się z postacią Charliego Whitinga. Anglik był obecny w tym środowisku przez ponad cztery dekady, na początku jako mechanik w zespole Brabhama, spełniając swoje marzenia z dzieciństwa. W Brabhamie odnosił wiele sukcesów, przyczyniając się do zdobycia mistrzowskich tytułów przez Nelsona Piquet. Kilka lat później przyszło mu poznać Formułę 1 z innej strony. W 1988 roku został delegatem technicznym serii. Następnie przydzielono mu role dyrektora wyścigowego, sędziego startowego oraz dyrektora do spraw bezpieczeństwa.

Ta ostatnia dziedzina była jego oczkiem w głowie. Jeszcze podczas działalności w Brabhamie doświadczył strasznej tragedii. W 1986 roku podczas testów zginął kierowca jego zespołu, Elio de Angelis. Włoch zatruł się oparami w płonącym bolidzie. Whiting już jako działacz w FIA mocno przeżył fatalne GP San Marino 1994, gdzie doszło do śmiertelnych wypadków Ronalda Ratzenbergera i Ayrtona Senny. Starał się jak mógł, by uniknąć takich sytuacji w przyszłości, mając duży wpływ na zaprojektowanie odpowiednich systemów bezpieczeństwa. Ostatnim wynalazkiem było halo. Pałąk chroniący głowę kierowców uratował wielu z nich zdrowie i życie.



Nie wszystkie decyzje Whitinga cieszyły się jednak powszechnym uznaniem. Podczas Grand Prix USA w 2005 roku firma Michelin oświadczyła, że jej opony nie są w stanie wytrzymać trudów wyścigu. Dla ogumienia wykorzystywanego przez większość zespołów w stawce szczególnie zdradliwy był zakręt numer 13. Obciążenia na owalnej części toru okazały się zbyt silne. Konkurencyjna firma Bridgestone wykorzystała doświadczenia z serii Indycar, przygotowując odpowiednią mieszankę. Szef firmy Michelin domagał się zmian w specyfikacji toru. Whiting pozostawał przeciwny i zaproponował bardziej radykalne rozwiązanie. Kierowcy w bolidach z oponami Michelin mieliby zwolnić na zakręcie, co niechybnie prowadziłoby do wypadków wynikających z różnicy prędkości. Na starcie ustawiło się zatem tylko sześć samochodów.

Wśród kierowców, którzy nie podzielali zdania Whitinga, prym w krytyce wiódł Sebastian Vettel. Końcówka Grand Prix Meksyku 2016 była niezwykle zacięta. Na metę za dwoma kierowcami Mercedesa przyjechał Max Verstappen, który niedługo potem dowiedział się o przyznanej pięciosekundowej karze za ścięcie zakrętu, dzięki czemu utrzymał przewagę nad Vettelem. Ten od razu domagał się ukarania Holendra, wyrażając się w nieparlamentarnych słowach o zwlekaniu dyrektora wyścigowego z podjęciem decyzji. Niemiec znalazł się na podium. Tuż po zejściu z niego przyszła wiadomość z FIA. 10 sekund kary za blokowanie Daniela Ricciardo i spadek na piąte miejsce.



Szczególnie gęsta atmosfera panowała w trakcie kwalifikacji do Grand Prix Brazylii 2018. Vettel był wściekły po wezwaniu na procedurę ważenia bolidu. Przy próbie ruszenia zniszczył wszystkie urządzenia pomiarowe. Istniało ryzyko utraty pozycji, skończyło się na karze pieniężnej. Trzeba przyznać, że po nagłej śmierci Whitinga to właśnie Vettel oddał mu hołd w imieniu kierowców.

Nowa era legendarnego zespołu F1. Poznaj dawną ekipę Kubicy

Czytaj też

W 2018 roku razem jeździli w jednym zespole w Formule 2. Cztery lata później Alex Albon i Nicholas Latifi zostali znów kolegami z teamu (fot. Getty)

Nowa era legendarnego zespołu F1. Poznaj dawną ekipę Kubicy

Wielkie zmiany w F1. Kontrowersje w walce o tytuł okupione zwolnieniem

Czytaj też

Max Verstappen w wyniku decyzji Michaela Masiego mógł wyprzedzić Lewisa Hamiltona na ostatnim okrążeniu GP Abu Dhabi 2021. Dyrektor wyścigu zapłacił posadą za kontrowersyjną decyzję (fot. Getty)

Wielkie zmiany w F1. Kontrowersje w walce o tytuł okupione zwolnieniem

NAGŁA ZMIANA. NA STANOWISKU I NA TORZE

Śmierć legendarnej postaci zaskoczyła wszystkich. Anglik zmarł na zator płucny tuż przed pierwszą rundą sezonu 2019. Konieczne było znalezienie zastępstwa. Naturalnym kandydatem wydawał się być Michael Masi, asystujący wcześniej Whitingowi oraz pełniący rolę dyrektora w Formule 2 i Formule 3. Przodownictwo w panelu sędziowskim Formuły 1 objął tymczasowo, po kilku miesiącach uznano, że powinien pozostać na stałe. Większość zespołów dobrze oceniała jego pracę, choć nie brakowało uwag dotyczących przyznania kary czasowej Sebastianowi Vettelowi w trakcie Grand Prix Kanady 2019, przez co Niemiec stracił szansę na zwycięstwo w wyścigu.

Australijczyk przez długi czas pozostawał w cieniu, będąc osobą praktycznie nieznaną, co nie zdarza się często w Formule 1. Przyszedł moment, w którym seria była na językach wszystkich. Rywalizacja Maxa Verstappena z Lewisem Hamiltonem w sezonie 2021 należała do grona najwspanialszych w historii sportu. Za pojedynkiem dwóch wybitnych kierowców stało kilku równie wyraźnych aktorów. Masi na pewno nie chciał się znaleźć wśród nich, nie taka jest wszak rola sędziów. Stało się jednak inaczej.

Gorąco było od pierwszego wyścigu. Kontrowersyjne zakończenie Grand Prix Bahrajnu i zwlekanie z przerwaniem Grand Prix Azerbejdżanu były jedynie preludium do dalszej części zmagań. W końcu doszło do bezpośrednich starć koło w koło. Iskrzyło nie tylko między kierowcami, ale między szefami zespołów. Bezpośrednia komunikacja była dostępna również dla postronnych widzów i niejednokrotnie wzbudzała większe emocje niż wydarzenia na torze.



Masi dał sobie wchodzić na głowę, czego najlepszym przykładem było GP Arabii Saudyjskiej. Kolejność na restarcie ustalali między sobą przedstawiciele zespołów, prowadząc targi i negocjacje. Nie wpływało to pozytywnie na wizerunek sportu. Chaos był spory. Szef Red Bulla, Christian Horner uciekł się do stwierdzenia, że za Charliego Whitinga taka sytuacja nie miałaby miejsca. Obawiano się, że decyzje sędziowskie wpłyną w dużej mierze na ostateczne rozstrzygnięcie sezonu. Tak się też stało. Hamilton obronił pozycję przez ścięcie zakrętu na pierwszym okrążeniu. Kiedy okazało się, że dojedzie do mety jako zwycięzca Grand Prix Abu Zabi i zdobywca kolejnego tytułu mistrzowskiego, na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa.

Neutralizacja należała do najdziwniejszych w historii Formuły 1. Postanowienia sędziów dotyczące oddublowywania się kierowców zmieniły się w ciągu chwili. Verstappen wyprzedził Hamiltona i został mistrzem świata. Z takim biegiem spraw przez długi czas nie mógł pogodzić się Mercedes. Kibice na Wyspach Brytyjskich, którzy tłumnie oglądali zmagania, byli wściekli ze względu na niezrozumiałą przegraną ich rodaka. Ba, na ten temat wypowiadali się nawet parlamentarzyści.

Wielkie zmiany w F1. Kontrowersje w walce o tytuł okupione zwolnieniem

Czytaj też

Max Verstappen w wyniku decyzji Michaela Masiego mógł wyprzedzić Lewisa Hamiltona na ostatnim okrążeniu GP Abu Dhabi 2021. Dyrektor wyścigu zapłacił posadą za kontrowersyjną decyzję (fot. Getty)

Wielkie zmiany w F1. Kontrowersje w walce o tytuł okupione zwolnieniem

BĘDZIE INACZEJ. ALE CZY LEPIEJ?

FIA nie mogło zlekceważyć sytuacji. Masi musiał odejść. Dyrektorów wyścigu w tym sezonie będzie dwóch i będą się zmieniać po wyścig. Tę rolę przyznano Niels Wittichowi i Eduardo Freitasowi. Obaj mają długoletnie doświadczenie w pełnieniu tej funkcji w innych seriach. Wittich znany jest z DTM, gdzie również mierzył się z poważnymi wyzwaniami. Ostatni wyścig poprzedniego sezonu emocjami dorównywał temu rozegranemu dwa miesiące później w Formule 1. Liam Lawson, który przystępował do niego z pozycji lidera klasyfikacji generalnej, nie ukończył go ze względu na kraksę z innym kierowcą, nie ze swojej winy. Z kolei dwaj kierowcy Mercedesa, Philip Ellis i Lucas Auer otrzymali polecenie przepuszczenia swojego kolegi z zespołu, który dzięki temu zapewnił sobie tytuł. Freitas ma za sobą karierę w WEC.



Wspierać ich będzie Herbie Blash. To nie jedyna zmiana. Szefowie zespołów nie będą mogli się kontaktować z panelem sędziowskim. Ma również dojść do zmian w przepisach, których interpretacja była niejasna. Oczywiście pewnym jest, że nie unikniemy kontrowersji w przyszłym sezonie. Miejmy nadzieję, że będzie ich znacznie mniej oraz że wyczyny przyszłego mistrza świata, niezależnie od tego, kto nim zostanie, będą niepodważalne.

F1. Sezon 2022. Sylwetki zespołów Formuły 1. Czytaj na TVPSPORT.PL:


– Scuderia Ferrari: "Czerwony, czyli szybki"
– Alfa Romeo F1 Team Orlen: zespół Roberta Kubicy
– Mercedes AMG Petronas: Lewis Hamilton i spółka
– Red Bull Racing: Max Verstappen mistrzem świata. Czy obroni tytuł z 2021 roku?
– McLaren F1 Team: legenda Formuły 1, w której... pracuje Polak
– Haas F1 Team: pozbyli się Rosjan z zespołu, jeździ dla nich... syn wielkiego mistrza, Michaela Schumachera
– BWT Alpine F1 Team: Fernando Alonso marzy o trzecim tytule mistrzowskim. Na marzeniach się skończy?
– Scuderia AlphaTauri: eksperci od sensacyjnych podiów oraz zwycięstw. Poznaj siostrzaną ekipę Red Bulla
– Aston Martin F1: na Sebastianie Vettelu po sukcesy
– Williams Racing: odbudowa ikony Formuły 1 trwa, poznaj były zespół Kubicy

Zobacz też
GP Belgii 2025: kiedy i o której kolejny wyścig F1?
GP Belgii 2025 – kiedy wyścig F1 na torze Spa-Francorchamps? (fot. Getty)

GP Belgii 2025: kiedy i o której kolejny wyścig F1?

| Motorowe / Formuła 1 
Legenda F1 kończy karierę
Jenson Button (fot. Getty Images)

Legenda F1 kończy karierę

| Motorowe / Formuła 1 
Szok w Red Bull Racing! Kluczowa postać zwolniona
Christian Horner i Max Verstappen (fot. Getty Images)

Szok w Red Bull Racing! Kluczowa postać zwolniona

| Motorowe / Formuła 1 
Kiedy kolejny wyścig Formuły 1? Sprawdź terminarz sezonu 2025
Terminarz wyścigów F1 na 2025 rok. Kiedy wyścigi Formuły 1? Sprawdź kalendarz

Kiedy kolejny wyścig Formuły 1? Sprawdź terminarz sezonu 2025

| Motorowe / Formuła 1 
Norris blisko Piastriego! Sprawdź klasyfikację generalną F1
F1: klasyfikacja generalna Formuły 1 w sezonie 2025 [AKTUALIZACJA]

Norris blisko Piastriego! Sprawdź klasyfikację generalną F1

| Motorowe / Formuła 1 
Niemiec bohaterem Silverstone! Czekał na podium... 239 wyścigów
Nico Huelkenberg zapisał się w historii F1 podczas GP Wielkiej Brytanii 2025 (fot. Getty Images)

Niemiec bohaterem Silverstone! Czekał na podium... 239 wyścigów

| Motorowe / Formuła 1 
Verstappen z pole position w GP Wielkiej Brytanii. O której wyścig?
Oscar Piastri (fot. Getty Images)

Verstappen z pole position w GP Wielkiej Brytanii. O której wyścig?

| Motorowe / Formuła 1 
Walka o mistrzostwo F1 trwa. Verstappen goni faworyta
Max Verstappen (fot. Getty Images)

Walka o mistrzostwo F1 trwa. Verstappen goni faworyta

| Motorowe / Formuła 1 
Max Verstappen komentuje spekulacje nt. zmiany zespołu
Max Verstappen (fot. Getty Images)

Max Verstappen komentuje spekulacje nt. zmiany zespołu

| Motorowe / Formuła 1 
Surowa kara za wyeliminowanie faworyta w F1
Kimi Antonelli (fot. Getty Images)

Surowa kara za wyeliminowanie faworyta w F1

| Motorowe / Formuła 1 
wyniki
terminarz
tabela
Wyniki
06 lipca 2025
Formuła 1
Qatar Airways British Grand Prix - Race

1

Lando Norris
Lando Norris

1:37:15.735

2

Oscar Piastri
Oscar Piastri

++6.812

3

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

++34.742

4

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

++39.812

5

Max Verstappen
Max Verstappen

++56.781

6

Pierre Gasly
Pierre Gasly

++59.857

7

Lance Stroll
Lance Stroll

++60.603

8

Alexander Albon
Alexander Albon

++64.135

9

Fernando Alonso
Fernando Alonso

++65.858

10

George Russell
George Russell

++70.674

11

Oliver Bearman
Oliver Bearman

++72.095

12

Carlos Sainz
Carlos Sainz

++76.592

13

Esteban Ocon
Esteban Ocon

++77.301

14

Charles Leclerc
Charles Leclerc

++84.477

15

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

+1 lap

16

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

DNF

17

Isack Hadjar
Isack Hadjar

DNF

18

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

DNF

19

Liam Lawson
Liam Lawson

DNF

20

Franco Colapinto
Franco Colapinto

DNS

Rozwiń
05 lipca 2025
Formuła 1
Qatar Airways British Grand Prix - Qualifying

1

Max Verstappen
Max Verstappen

1:24.892

2

Oscar Piastri
Oscar Piastri

1:24.995

3

Lando Norris
Lando Norris

1:25.010

4

George Russell
George Russell

1:25.029

5

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

1:25.084

6

Charles Leclerc
Charles Leclerc

1:25.121

7

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

1:25.374

8

Oliver Bearman
Oliver Bearman

1:25.471

9

Fernando Alonso
Fernando Alonso

1:25.593

10

Pierre Gasly
Pierre Gasly

1:25.711

11

Carlos Sainz
Carlos Sainz

1:25.746

12

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

1:25.826

13

Isack Hadjar
Isack Hadjar

1:25.864

14

Alexander Albon
Alexander Albon

1:25.889

15

Esteban Ocon
Esteban Ocon

1:25.950

16

Liam Lawson
Liam Lawson

1:26.440

17

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

1:26.446

18

Lance Stroll
Lance Stroll

1:26.504

19

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

1:26.574

20

Franco Colapinto
Franco Colapinto

1:27.060

Rozwiń
Qatar Airways British Grand Prix - Practice 3

1

Charles Leclerc
Charles Leclerc

1:25.498

2

Oscar Piastri
Oscar Piastri

1:25.566

3

Max Verstappen
Max Verstappen

1:25.585

4

Lando Norris
Lando Norris

1:25.606

5

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

1:26.104

6

Oliver Bearman
Oliver Bearman

1:26.112

7

Alexander Albon
Alexander Albon

1:26.119

8

George Russell
George Russell

1:26.125

9

Isack Hadjar
Isack Hadjar

1:26.129

10

Liam Lawson
Liam Lawson

1:26.256

11

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

1:26.332

12

Carlos Sainz
Carlos Sainz

1:26.332

13

Esteban Ocon
Esteban Ocon

1:26.377

14

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

1:26.422

15

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

1:26.499

16

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

1:26.501

17

Fernando Alonso
Fernando Alonso

1:26.894

18

Franco Colapinto
Franco Colapinto

1:27.597

19

Lance Stroll
Lance Stroll

1:27.600

20

Pierre Gasly
Pierre Gasly

1:27.878

Rozwiń
04 lipca 2025
Formuła 1
Qatar Airways British Grand Prix - Practice 2

1

Lando Norris
Lando Norris

1:25.816

2

Charles Leclerc
Charles Leclerc

1:26.038

3

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

1:26.117

4

Oscar Piastri
Oscar Piastri

1:26.286

5

Max Verstappen
Max Verstappen

1:26.314

6

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

1:26.383

7

Lance Stroll
Lance Stroll

1:26.430

8

George Russell
George Russell

1:26.523

9

Isack Hadjar
Isack Hadjar

1:26.524

10

Liam Lawson
Liam Lawson

1:26.624

11

Alexander Albon
Alexander Albon

1:26.840

12

Fernando Alonso
Fernando Alonso

1:26.876

13

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

1:26.904

14

Esteban Ocon
Esteban Ocon

1:26.941

15

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

1:26.980

16

Carlos Sainz
Carlos Sainz

1:27.159

17

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

1:27.165

18

Pierre Gasly
Pierre Gasly

1:27.174

19

Oliver Bearman
Oliver Bearman

1:27.226

20

Franco Colapinto
Franco Colapinto

1:27.289

Rozwiń
Qatar Airways British Grand Prix - Practice 1

1

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

1:26.892

2

Lando Norris
Lando Norris

1:26.915

3

Oscar Piastri
Oscar Piastri

1:27.042

4

Charles Leclerc
Charles Leclerc

1:27.095

5

George Russell
George Russell

1:27.163

6

Isack Hadjar
Isack Hadjar

1:27.217

7

Alexander Albon
Alexander Albon

1:27.304

8

Liam Lawson
Liam Lawson

1:27.351

9

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

1:27.367

10

Max Verstappen
Max Verstappen

1:27.432

11

Fernando Alonso
Fernando Alonso

1:27.678

12

Lance Stroll
Lance Stroll

1:27.844

13

Carlos Sainz
Carlos Sainz

1:27.909

14

Arvid Lindblad
Arvid Lindblad

1:27.958

15

Esteban Ocon
Esteban Ocon

1:28.057

16

Franco Colapinto
Franco Colapinto

1:28.086

17

Paul Aron
Paul Aron

1:28.142

18

Oliver Bearman
Oliver Bearman

1:28.147

19

Pierre Gasly
Pierre Gasly

1:28.332

20

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

1:28.397

Rozwiń
29 czerwca 2025
Formuła 1
MSC Cruises Austrian Grand Prix - Race

1

Lando Norris
Lando Norris

1:23:47.693

2

Oscar Piastri
Oscar Piastri

+2.695

3

Charles Leclerc
Charles Leclerc

+19.820

4

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

+29.020

5

George Russell
George Russell

+62.396

6

Liam Lawson
Liam Lawson

+67.754

7

Fernando Alonso
Fernando Alonso

+1 lap

8

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

+1 lap

9

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

+1 lap

10

Esteban Ocon
Esteban Ocon

+1 lap

11

Oliver Bearman
Oliver Bearman

+1 lap

12

Isack Hadjar
Isack Hadjar

+1 lap

13

Pierre Gasly
Pierre Gasly

+1 lap

14

Lance Stroll
Lance Stroll

+1 lap

15

Franco Colapinto
Franco Colapinto

+1 lap

16

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

+2 laps

17

Alexander Albon
Alexander Albon

DNF

18

Max Verstappen
Max Verstappen

DNF

19

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

DNF

20

Carlos Sainz
Carlos Sainz

DNS

Rozwiń
28 czerwca 2025
Formuła 1
MSC Cruises Austrian Grand Prix - Qualifying

1

Lando Norris
Lando Norris

1:03.971

2

Charles Leclerc
Charles Leclerc

1:04.492

3

Oscar Piastri
Oscar Piastri

1:04.554

4

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

1:04.582

5

George Russell
George Russell

1:04.763

6

Liam Lawson
Liam Lawson

1:04.926

7

Max Verstappen
Max Verstappen

1:04.836

8

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

1:04.846

9

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

1:05.052

10

Pierre Gasly
Pierre Gasly

1:04.846

11

Fernando Alonso
Fernando Alonso

1:05.128

12

Alexander Albon
Alexander Albon

1:05.143

13

Isack Hadjar
Isack Hadjar

1:05.063

14

Franco Colapinto
Franco Colapinto

1:05.278

15

Oliver Bearman
Oliver Bearman

1:05.218

16

Lance Stroll
Lance Stroll

1:05.329

17

Esteban Ocon
Esteban Ocon

1:05.364

18

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

1:05.369

19

Carlos Sainz
Carlos Sainz

1:05.582

20

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

1:05.606

Rozwiń
MSC Cruises Austrian Grand Prix - Practice 3

1

Lando Norris
Lando Norris

1:04.324

2

Oscar Piastri
Oscar Piastri

1:04.442

3

Max Verstappen
Max Verstappen

1:04.534

4

Charles Leclerc
Charles Leclerc

1:04.574

5

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

1:04.790

6

George Russell
George Russell

1:05.018

7

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

1:05.053

8

Lance Stroll
Lance Stroll

1:05.062

9

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

1:05.139

10

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

1:05.182

11

Liam Lawson
Liam Lawson

1:05.182

12

Fernando Alonso
Fernando Alonso

1:05.243

13

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

1:05.283

14

Alexander Albon
Alexander Albon

1:05.314

15

Carlos Sainz
Carlos Sainz

1:05.326

16

Oliver Bearman
Oliver Bearman

1:05.366

17

Pierre Gasly
Pierre Gasly

1:05.366

18

Esteban Ocon
Esteban Ocon

1:05.519

19

Franco Colapinto
Franco Colapinto

1:05.546

20

Isack Hadjar
Isack Hadjar

1:06.023

Rozwiń
27 czerwca 2025
Formuła 1
MSC Cruises Austrian Grand Prix - Practice 2

1

Lando Norris
Lando Norris

1:04.580

2

Oscar Piastri
Oscar Piastri

1:04.737

3

Max Verstappen
Max Verstappen

1:04.898

4

Lance Stroll
Lance Stroll

1:05.022

5

Charles Leclerc
Charles Leclerc

1:05.190

6

George Russell
George Russell

1:05.229

7

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

1:05.292

8

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

1:05.411

9

Fernando Alonso
Fernando Alonso

1:05.457

10

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

1:05.511

11

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

1:05.537

12

Liam Lawson
Liam Lawson

1:05.543

13

Isack Hadjar
Isack Hadjar

1:05.547

14

Pierre Gasly
Pierre Gasly

1:05.613

15

Esteban Ocon
Esteban Ocon

1:05.698

16

Alexander Albon
Alexander Albon

1:05.765

17

Carlos Sainz
Carlos Sainz

1:05.814

18

Oliver Bearman
Oliver Bearman

1:05.835

19

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

1:05.918

20

Franco Colapinto
Franco Colapinto

1:06.176

Rozwiń
MSC Cruises Austrian Grand Prix - Practice 1

1

George Russell
George Russell

1:05.542

2

Max Verstappen
Max Verstappen

1:05.607

3

Oscar Piastri
Oscar Piastri

1:05.697

4

Alex Dunne
Alex Dunne

1:05.766

5

Pierre Gasly
Pierre Gasly

1:05.780

6

Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto

1:05.874

7

Alexander Albon
Alexander Albon

1:05.946

8

Carlos Sainz
Carlos Sainz

1:06.017

9

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton

1:06.099

10

Isack Hadjar
Isack Hadjar

1:06.110

11

Kimi Antonelli
Kimi Antonelli

1:06.130

12

Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg

1:06.140

13

Lance Stroll
Lance Stroll

1:06.160

14

Fernando Alonso
Fernando Alonso

1:06.170

15

Liam Lawson
Liam Lawson

1:06.189

16

Franco Colapinto
Franco Colapinto

1:06.246

17

Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda

1:06.262

18

Dino Beganovic
Dino Beganovic

1:06.369

19

Esteban Ocon
Esteban Ocon

1:06.510

20

Oliver Bearman
Oliver Bearman

1:06.738

Charles Leclerc
Charles Leclerc

DNS

Rozwiń
Terminarz
jutro
Formuła 1
12:30 Moet & Chandon Belgian Grand Prix - Practice 1
16:30 Moet & Chandon Belgian Grand Prix - Sprint Qualifying
26 lipca 2025
Formuła 1
12:00 Moet & Chandon Belgian Grand Prix - Sprint
16:00 Moet & Chandon Belgian Grand Prix - Qualifying
27 lipca 2025
Formuła 1
15:00 Moet & Chandon Belgian Grand Prix - Race
01 sierpnia 2025
Formuła 1
13:30 Lenovo Hungarian Grand Prix - Practice 1
17:00 Lenovo Hungarian Grand Prix - Practice 2
02 sierpnia 2025
Formuła 1
12:30 Lenovo Hungarian Grand Prix - Practice 3
16:00 Lenovo Hungarian Grand Prix - Qualifying
03 sierpnia 2025
Formuła 1
15:00 Lenovo Hungarian Grand Prix - Race
Tabela
 
Drużyna
M
+/-
Pkt
1
Oscar Piastri
Oscar Piastri
0
234.0
2
Lando Norris
Lando Norris
0
226.0
3
Max Verstappen
Max Verstappen
0
165.0
4
George Russell
George Russell
0
147.0
5
Charles Leclerc
Charles Leclerc
0
119.0
6
Lewis Hamilton
Lewis Hamilton
0
103.0
7
Kimi Antonelli
Kimi Antonelli
0
63.0
8
Alexander Albon
Alexander Albon
0
46.0
9
Nico Hulkenberg
Nico Hulkenberg
0
37.0
10
Esteban Ocon
Esteban Ocon
0
23.0
11
Isack Hadjar
Isack Hadjar
0
21.0
12
Lance Stroll
Lance Stroll
0
20.0
13
Pierre Gasly
Pierre Gasly
0
19.0
14
Fernando Alonso
Fernando Alonso
0
16.0
15
Carlos Sainz
Carlos Sainz
0
13.0
16
Liam Lawson
Liam Lawson
0
12.0
17
Yuki Tsunoda
Yuki Tsunoda
0
10.0
18
Oliver Bearman
Oliver Bearman
0
6.0
19
Gabriel Bortoleto
Gabriel Bortoleto
0
4.0
20
Franco Colapinto
Franco Colapinto
0
0.0
21
Jack Doohan
Jack Doohan
0
0.0
Rozwiń
Polecane
Najnowsze
Polski talent podpisał kontrakt z Romą!
nowe
Polski talent podpisał kontrakt z Romą!
| Piłka nożna / Włochy 
Radosław Żelazny (fot. Getty)
Kiedy oglądać mecz Raków – MSK Żilina? Transmisja w TVP!
Kiedy oglądać mecz Raków Częstochowa – MSK Żilina? Transmisja w TVP! (fot. Getty Images)
Kiedy oglądać mecz Raków – MSK Żilina? Transmisja w TVP!
| Piłka nożna / Liga Konferencji 
Nietypowa wycieczka trenera rywali Polaków. Wszyscy są pod wrażeniem
Jacob Friis, selekcjoner reprezentacji Finlandii (fot. Getty).
Nietypowa wycieczka trenera rywali Polaków. Wszyscy są pod wrażeniem
| Piłka nożna / Reprezentacja 
Polki pokazały charakter. Trener wskazał kluczowy element
Stefano Lavarini i Magdalena Stysiak (fot. PAP).
Polki pokazały charakter. Trener wskazał kluczowy element
| Siatkówka / Reprezentacja 
Grał z Rashfordem i Asensio, trafił do Rakowa. Chce być numerem jeden
Oliwier Zych i Pau Torres w meczu Aston Villi (fot. Getty).
tylko u nas
Grał z Rashfordem i Asensio, trafił do Rakowa. Chce być numerem jeden
Jakub Kłyszejko
Jakub Kłyszejko
Raków zaczyna walkę o Ligę Konferencji. Mecz z MSK Żilina w TVP!
Raków Częstochowa – MSK Żilina [NA ŻYWO]. Transmisja meczu el. Ligi Konferencji, live stream (24.07.2025). Gdzie oglądać?
transmisja
Raków zaczyna walkę o Ligę Konferencji. Mecz z MSK Żilina w TVP!
| Piłka nożna / Liga Konferencji 
Legia gra dziś w 2. rundzie el. LE. O której mecz w Czechach?
Piłkarze Legii Warszawa (fot. Getty Images)
Legia gra dziś w 2. rundzie el. LE. O której mecz w Czechach?
| Piłka nożna / Liga Europy 
Do góry