Po wycofaniu się aż 40 japońskich miast z organizacji baz dla olimpijczyków, PZLA upewni się, czy Zao podtrzymuje umowę z naszymi lekkoatletami. – To niemal pewne, ostrzegliby – mówi TVPSPORT.PL Krzysztof Kęcki, związkowy szef szkolenia. Działacza martwi co innego: że nie wszyscy Polacy chcą z tego skorzystać.
Po czwartkowej informacji o wycofywaniu się miast z przyjęcia ekip przed igrzyskami w Tokio chyba wszystkie związki sportowe musiały sprawdzać, czy nie chodzi akurat o ich bazę. Lekkoatleci – jedna z najliczniejszych polskich drużyn na olimpiadę – między 17 a 24 lipca mają falowo docierać czarterami LOT do Zao. Plan rozdzielenia zawodników na konkretne terminy i czas pobytu był konsultowany dwa lata temu, a zatwierdzany przed rokiem – tak, żeby dopasować koniec tzw. jet lagu z początkiem startów. Gdyby ten skomplikowany układ został teraz popsuty, sytuacja zrobiłaby się fatalna.
Aklimatyzacja przed igrzyskami w Tokio – plan układany miesiącami
Aklimatyzację w Japonii przed IO w Tokio już byli zmuszeni odwołać reprezentanci USA. I nie będą szukali zastępstwa. Formalnie sprawę przedstawiono jako ich własną troskę o bezpieczeństwo, ale za kulisami mówi się, że to właśnie oni mogli trafić na miasteczko, które przestraszyło się zagranicznych gości w trakcie pandemii.
– Zao Botaira, przynajmniej na ten moment, nie informowała nas o żadnym zerwaniu umowy – informuje TVPSPORT.PL Krzysztof Kęcki, szef szkolenia PZLA. – W przyszłym tygodniu zapytam o to raz jeszcze e-mailowo, ale my raczej nie obawiamy się komplikacji – zapewnia.
Dla Kęckiego ułożenie wylotów na Tokio to jeden z kluczowych projektów. Harmonogram aklimatyzacji układano na podstawie programu igrzysk. W najgorszej sytuacji – niestety – będą członkowie sztafet 4x400 metrów. Mają starty od 30 lipca do 7 sierpnia, więc trudno było wybrać ten jeden najważniejszy dzień. Plan pobytu w Zao ustalano oddzielnie dla każdej konkurencji. Od A do Z, włącznie z przejazdami ze zgrupowania do wioski olimpijskiej. Wypowiedzieli się przede wszystkim naukowcy i trenerzy o najdłuższym stażu, m.in. Krzysztof Kisiel od chodu czy prezes Henryk Olszewski, który doprowadził do dwóch złotych medali Tomasza Majewskiego. W tym pierwszego w Azji. Wśród różnych szkół zwalczania skutków zmiany strefy czasowej są takie, które zakładają błyskawiczną akcję i powrót, ale badania – podkreśla Kęcki – najczęściej mówią, że przy podróży na wschód potrzeba półtora dnia na każdą strefę czasową. Czyli skoro między Warszawą a Tokio jest 7 godzin różnicy, jet lag na dobre zginie po 10-11 dniach.
CZYTAJ TAKŻE: ŚWIETNA PROGNOZA MEDALOWA NA IGRZYSKA W TOKIO DLA POLSKI
Zao jest o tyle istotne przed IO w Tokio, że zgodnie z covidowymi protokołami MKOl zawodnicy mogą przebywać w oficjalnej wiosce tylko przez pięć dni przed pierwszym startem. I w 48 godzin po ostatnim stamtąd uciec.
Nie wszyscy chcą lecieć na długą aklimatyzację przed igrzyskami w Tokio
– Przez wirusa nie ma szans przejść aklimatyzacji szkolną metodologią, chcąc jechać na igrzyska prosto do Tokio. Za mało czasu. Oczywiście, że ruszymy do Zao, jeśli będzie taka możliwość. Choćby, dlatego że na drugim końcu świata łatwiej uniknąć presji i gadania o medalu – mówi Szymon Ziółkowski, trener Pawła Fajdka.
Ale nie wszyscy biało-czerwoni mają identyczne plany.
Pion szkolenia PZLA już dawno rozesłał trenerom dokładny harmonogram wylotów. I chociaż dotąd do centrali nie wpłynęły oficjalne odmowy, to m.in. w rozmowie z TVPSPORT.PL Malwina Wojtulewicz-Sobierajska (trenerka Wojciecha Nowickiego i Joanny Fiodorow) stwierdziła, że to właśnie w Japonii, a nie tutaj, jak twierdzi "Ziółek", jej asom mogłyby się przegrzewać głowy przed startem. I to tam paradoksalnie faworytów może zacząć zjadać presja.
– U nas to będzie szybka akcja. Pojechać, zrobić swoje, do domu – kilka tygodni temu taki plan nakreśliła szefowa naszych młociarzy.
PRZECZYTAJ TEŻ O NIEZWYKŁEJ HISTORII DOMÓWEK U POLSKIEJ BIEGACZKI
Nie wiadomo, ilu trenerów chce zrobić podobnie. W PZLA wolą uniknąć przedolimpijskich przepychanek, chociaż te – jeśli strony będą twardo obstawały przy swoich argumentach – wydają się nieuniknione. Kęcki deklaruje chęć dyskusji z grupami, które planują przygotowanie startowe wbrew zaleceniom.
– Organizm zawsze może się zbuntować, jasne. Ale czemu ryzykować, przedkładając swoje wierzenia ponad naukę? – uważa szef szkolenia.
1
3:24.34
2
3:24.89
3
3:25.31
4
3:25.68
5
3:25.80
6
3:32.72
1
7.01
2
7.02
3
7.06
7.07
5
7.10
6
7.10
7
7.12
8
7.14
1
4922
2
4826
3
4781
4
4751
4569
6
4487
7
4455
8
4413
9
4400
10
4362
11
4357
12
4277
13
4181
-
1
20.69
2
19.56
3
19.26
4
19.11
5
18.91
6
18.89
7
18.67
8
18.41
1
8:52.86
2
8:52.92
3
8:53.42
4
8:53.67
5
8:53.96
6
8:54.60
7
8:55.62
8
8:57.00
9
9:04.90
9:06.84
11
9:07.20
-
1
1.99
2
1.95
3
1.92
4
1.92
5
1.92
6
1.89
6
1.89
8
1.85
9
1.80
1
3:04.95
2
3:05.18
3
3:05.18
4
3:05.49
5
3:05.83
6
3:08.28
1
1:44.88
2
1:44.92
3
1:45.46
4
1:45.57
5
1:45.88
6
1:46.47
1
7:48.37
2
7:49.41
3
7:50.48
4
7:50.66
5
7:51.46
6
7:51.77
7
7:55.83
8
7:55.83
9
7:56.41
10
7:56.98
11
7:57.18
12
7:59.81
1
2:11.42
2
2:12.20
2:12.59
4
2:12.65
5
2:14.24
6
2:14.53
7
2:14.58
8
2:15.91
9
2:16.10
10
2:17.83
11
2:19.29
12
2:22.28
13
2:23.00
-
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (971 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.